10-es ttel
P.I. 2006.05.09. 15:17
1918 - 1919 reformjai Magyarorszgon
Oktats
A npiskolk tovbbfejlesztsnek terve 1918-ban, a hbort kveten kerlt ismt eltrbe. A pedaggiai folyiratokon kvl - ahol mr a npiskola VII-VIII. osztlyaiban tantand tantrgyakrl s tananyagrl folyt a vita -, klnbz politikai krk is foglalkoztak a npoktats fejlesztsnek gondolatval. Az szirzss forradalmat kveten megalakult Krolyi Mihly (1875-1955) - kormnyban a dualizmus kornak ismert, aktv ellenzki kzoktats-politikusai jutottak vezet szerephez. gy Lovszy Mrtont (1864-1924), Kunfi Zsigmond (1879-1929) kvette a kultuszminiszteri brsonyszkben, s llamtitkrknt Somogyi Bla (1868-1920) szerepelt. Czabn Samu (1878-1942) az llami tantk szemlyi gyeinek lett az eladja a minisztriumban. Zigny Zoltnt a Nptantk Lapjnak szerkesztjv, Nagy Lszlt, a Gyermektanulmnyi Trsasg elnkt pedig tantkpz-intzeti szakfelgyelnek neveztk ki. Ezek a szemlyi vltoztatsok egybeestek azokkal a Magyarorszgi Tantk Szakszervezete ltal is kveteltekkel, melyek a kzoktats irnytst a demokratikus rzelm szakemberek kezbe kvnta adni.
Ennek megtrtntt jelezte, hogy a valls- s kzoktatsgyi minisztrium reformosztlyt hozott ltre, melynek feladata a felgylemlett problmk megoldsa volt. De reformokat elkszt bizottsgot alaktott a VAOSZ is, melyben minden iskolatpusnak s a gyermekvdelemnek is volt kpviselje. k a reformpedaggiai elmletekre plt tantervek kidolgozsra helyeztk a f hangslyt. Tbbszz pedaggus, gyakorlati s elmleti szakember bevonsval 1919 tavaszra nagyrszt elkszlt a npiskola tanterve.
Ebben a munkban kiemelked szerepe volt Nagy Lszlnak, aki a Tantkpz-intzeti Tanrok Orszgos Egyesletnek reformvitit szervezte s vezette. Itt a felekezeti szellemtl mentes 8 osztly npiskola mellett foglalt llst. Ksbb a Gyermektanulmnyi Kzoktatsi Reformbizottsg vitalsein alakult ki reformtervezet - javaslata. Ennek megjelentetsre azonban csak 1920-ban, " A Gyermek" c. lap 1919-es vfolyamnak msodik fzetben kerlt sor. Termszetesen " A magyar kzoktats reformtervezete" cmet visel rs mr az akkori politikai krlmnyeknek megfelelen mdostott formban kerlt a nyilvnossg el. Alapgondolata az egysges s ltalnos npiskola volt, melyre a kzp- szak - s fiskolk rendszere plt volna. A 8 osztlyos npiskola bevezetsvel prhuzamosan a tanktelezettsg 17. letvig val kiterjesztst is szksgesnek tartotta. Szerinte ugyanis a np nkormnyzati jogainak bvlse megkvnja a tmegek mveltsgnek nvelst. De a kzposztly ismereti szintjt is emelni kvnta, ezrt szerepelt tervben a 8 osztlyos npiskolra pl kzpiskola 5 osztlyosknt, 19 ves korra kitolva az ltalnos kpzs befejezst.
Msokhoz hasonlan is a tantsi anyag vrosi s falusi ignyekhez val igaztst javasolta. Iskolaszervezetnek f feladataknt a hazaszeretet, a pozitv nemzeti rzs kialaktst emelte ki, kerlve a ms npekkel szembeni eltleteket. Fontosnak tartotta, hogy mindezek rdekben biztostani kell a trgyi feltteleket, megfelel szm iskola fellltsval, s tanti lls ltestsvel. A npiskola egysgessgt szervezeti keretei, mkdsi clja s tanulmnyi rendje alapozta volna meg, melyeken tl az iskolk szleskr autonmija valsulhatott meg.
Az elkpzelt npiskola tantervt mg 1914-ben dolgozta ki az " j Iskola" szmra, melyet rszletesebben a "Didaktika gyermekfejldsi alapon " c. kiadvnyban adott kzre 1921-ben. Mivel a nyolcosztlyos egysges npiskola tantervnek s didaktikjnak problematikus rsznek a fels ngy anyagt s mdszertant tekintette, ezrt ennek kidolgozsa megelzte az als tagozatt.
A Tancskztrsasg kikiltst megelzen teht hatalmas szervezmunka folyt a kzoktats tszervezsvel kapcsolatban, melynek gykereit a dualizmus korban tallhatjuk.
1919. mrcius 21-t kveten az els intzkedsek egyikeknt kerlt sor az iskolk llamostsra. E rgi kvetels megvalstsa sorn azonban a tantktl az j trsadalmi, politikai rend felttlen elfogadst s az abba val beilleszkedsket, az egyhzi szemlyektl pedig vilgiv vlsukat kveteltk, mint a tovbbi tants elfelttelt. Ezek utn 1500 teleplsen vlt rszben vagy teljesen osztott a korbban a felekezeti elklnltsg miatt osztatlan npiskola. Ez teremtett volna megfelel keretet a bevezetend egysges nyolcosztlyos npiskola szmra.
Mindezeken tl a kzoktats minden korbbi ellenrz s adminisztratv szervezett felszmolva a tancsok mveldsi osztlyaira bztk azok feladatait. Ezek munkjban mind a szlk, mind a tantk, mind pedig a Kzoktatsgyi Npbiztossg megfelel kpviseletet kapott.
A kzoktatsi rendszer alapjnak az vodkat jelltk meg, melyek hlzatt minden 3-6 ves kor gyermekre ki akartk terjeszteni. Erre plt volna a nyolcosztlyos mindennapi, ktelez npiskola, mdszereit tekintve munkaiskola, kln vrosi s falusi tantervvel. Ezt kveten terveztk a ngyosztlyos mhelyiskolk (ipari, mezgazdasgi, kereskedelmi) s az tosztlyos kt tpus kzpiskolk (a korbbi gimnziumi s reliskolai irny) kiptst.
A tantkpzst a rgen kvnt akadmiai szinten akartk megkezdeni, a kzpiskolra pl 2 - 3 ves akadmikon, a kzpiskolai tanrokt pedig a fellltand tanrkpz fiskoln.
Termszetesen az oktats trgyi s szemlyi feltteleinek megteremtse nlkl ez a rendszer kivitelezhetetlen volt. Az iskolk llamostsval nyert rszben s teljesen osztott npiskolkon tl, a tancskormny a tanteremhinyt kztulajdonba vett pletek felhasznlsval cskkentette. Nehezebb feladatot jelentett a nyolcosztlyos npiskola elltsa megfelel tantkkal. Felmerlt olyan terv is, hogy az rtelmisgiek kzl tantkk kpezzk t a megfelel jelentkezket. Ugyanakkor lehetv vlt a korbban munkt nem kap tantk s tantnk elhelyezse. Sor kerlt az j tantervnek megfelel tanknyvek s vezrknyvek megrsra, illetve kiadsra is.
A tantsg nagy rsze tmogatta a kzoktats fenti talaktst, s tevkenyen rszt is vett benne, hiszen nagyrszt mr a dualizmus korban felismert problmk megoldst ltta ezekben. Mivel a tantsg jformn minden teleplsen jelen volt, s vlemnyre odafigyeltek az emberek, ezrt nem vletlen, hogy a tancskormny is ket hasznlta szmos llamhatalmi, adminisztratv munkra: a meggyzstl az elkobzsok ellenrzsig. Mindezeken tl a tantsg helyzetnek javulst s kiszolgltatottsgnak megsznst vrtk az j rendtl. Trsadalmi rzkenysgket nvelte a kzeg, ahonnan jelents szmban kikerltek, s a nptmegekkel val folyamatos kapcsolatuk. Utbbit minden rendszer felhasznlta sajt rdekben. Tehette, hiszen a tantsg kztisztviseli jogllsnl fogva kiszolgltatott volt az llamhatalomnak. Nem vletlen ht, hogy a Tancskztrsasgot kveten a pedaggusok kzl a legslyosabb retorzik ppen a tantkat rtk.
Szocilis elkpzelse
A dualista rendszer bukst kveten hatalomra kerlt korbbi ellenzki erk megprbltk a felgylemlett s meg nem oldott szocilis s kulturlis problmt megoldani.
A Forradalmi Kormnyztancs VII.sz. rendelete mondta ki azt a rgta kvetelt jogi egyenlsget, mely ugyanazon jogokat biztostotta a csaldban s a csaldon kvl szletetteknek. Megszntette a trvnytelen gyermek fogalmt, ezzel felszmolta a htrnyos s igazsgtalan megklnbztetseket. Vls esetn a kzs gyermekek tantsrl a hzasfeleknek egyttesen, jvedelmeik arnyban kellett gondoskodniuk. A nem csaldban szletett gyermek rdekeit szolglta, hogy a gyermek szmra killtott anyaknyvi kivonatbl ez ne derlhessen ki. Az apa szemlyt az anya krsre a brsg llaptotta meg.
A Forradalmi Kormnyztancs LXXI.sz. rendelete szlt a gyermekek testi s lelki vdelmrl. Ebben a megelz gyermekvdelem leghivatottabb helynek az iskolt jelltk meg, s ezrt az iskolkban gyermekvd gymi tanfolyamot vgzett tantkat szndkoztak lltani, akik a Kzoktatsi Npbiztossg hatskre al tartoztak. A gymok kzvetlen irnytst a tancsok mveldsi osztlya al tartoz iskolai gyermekvdelmi kzpontok lttk el volna. Az egysges vezetst a Kzoktatsgyi Npbiztossgnak s az Orszgos Iskolai Gyermekvdelmi Kzpontnak kellett elltnia.
A gym egyik feladata az iskolakteles gyermek testi s lelki vdelme volt. Ezrt kapcsolatban kellett llnia a szlkkel (csaldtagokkal), a tantestlettel - melynek egyben tagja is volt, mg akkor is, ha nem tantknt dolgozott ott-, s az iskolaorvossal. Mindezek alapjn jelentst ksztett a tantestletnek, a helyi vagy a megyei gyermekvdelmi kzpontoknak.
Intzkedsi jogkrt igen szleskren llaptottk meg. A szlket megfelel nevel eljrsra figyelmeztethette, felvilgostst nyjtva nekik. A gyermek betegsge esetn gondoskodnia kellett a megfelel gygykezelsrl, felhvva az iskolaorvos figyelmt. Az iskolval kapcsolatos napkzi otthonba val elhelyezsrl gondoskodott, ha a szlk nem tudtk elltni a gyermek napkzbeni felgyelett. tmeneti gyermekotthonba helyezte el a gyermeket, ha a szlk megbetegedtek, s nem tudtk elltni t. Ha a gyermek egszsgt, erklcst veszlyeztette krnyezete, gyermekotthonba utalhatta, jelentst tve a gyermekvdelmi kzpontnak. Erklcsi veszlyeztetettsg esetn a gyermekbiztossghoz kellett fordulnia.
A rendelet gym - s gyermekvdelmi kzpontok fellltsrl is intzkedett. Ltrehozta az iskolai gyermekvdelem intzmnyeit, melyek kz a gyermekotthonok (interntusok) s a pedaggiai laboratriumok tartoztak. lkn a Kzoktatsi Npbiztossg ltal kinevezett szakember llt. A pedaggiai ellenrzst is ez a npbiztossg vgezte. Egszsggyi szempontbl a Npjlti Npbiztossg felgyelte ket. A beteg gyermekeknek iskolai szanatriumokat s gygypedaggiai intzeteket hoztak ltre, szintn e kt npbiztossg hatskrben. A pedaggiai laboratriumok gyermekllektani vizsglatokat s kutatsokat vgeztek a gyermekvdelmi kzpontok mellett, s egyttal plyavlasztsi tancsadknt is mkdnik kellett. A gymok s az otthonok szemlyzetnek kikpzsben a fenti npbiztossgok mellett az Igazsggyinak is szerepe volt.
A Munkagyi s Npjlti Npbiztossg 32.M.N.N.sz. rendelete szlt az iskolaorvosi hlzat fellltsrl. Ezek szerint minden iskola mell az oda jrk testi s szellemi egszsgnek felgyeletre s gondozsra iskolaorvost kellett alkalmazni. k ellenriztk az iskola pletnek s berendezsnek egszsggyi viszonyait, azok clszer hasznlatt s karbantartst (szellztets, tisztntarts) is. Emellett termszetesen a gyermekek rendszeres vizsglata is feladatkrk volt. Az iskolt msodnaponknt kellett ltogatniuk. Az egszsggyi rendelkezsek betartst s az ltalnos egszsggyi helyzetet hetenknt hatsgi orvos ellenrizte.
A Kzoktatsi Npbiztossg 36.K.N.sz. rendelete hozta ltre az Orszgos Gyermekdlsi Hivatalt. Ezen tl a gyermekszocilis gyek kezelsre gyosztlyokat hoztak ltre. Ezek a 6-14 vesek testi, erklcsi s gazdasgi jltt felgyeltk.
A nagy tervek vgrehajtsra szakemberek tmegre volt szksg a szocilpedaggia, a szocilegszsggy s a szocilgazdasg terletn. Mindehhez szocilis munkra kpest tanfolyamok egsz sort indtottk, melyeket egyvesre terveztek, elmleti s gyakorlati kpzssel a kvetkez terleteken: npvd, anya - s csecsemvd, laksfelgyel, iskolagym, plyavlasztsi tancsad, gyermekbiztos s gyermekr, munkagyi tisztvisel, gazdasgi vezet kzponti hztartsok s egyb szocilis otthonok szmra.
j elvknt jelentkezett, hogy nem kell jtkonysgot gyakorolni, teht nincs szksg rvahzakra. Ez maga utn vonta azt, hogy az rvkat elvegytettk a tbbi llami nevelsben rszeslvel.
|