hartigan
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Foldal

Na szervusztok oldalam ltogati.

Mg egy rs felkerlt a Tah csaldrl. Ami ezen tl lesz az mr egy j trtnet lesz. J szrakozst hozz

H.R Giger kpei mellett felhvnm a figyemet egy j kptrra, amelyet egyb tlet hinyban Egyb nvre kereszteltem. Ajnlom figyelmetekbe! 

 
Id
 
belptet
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
duml
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Itt lehet kikapcsolni a zent!!!!
 
Szocgond2
Szocgond2 : 10-es ttel

10-es ttel

P.I.  2006.05.09. 15:17

Szocgondtri 10-es ttel

     1918 - 1919 reformjai Magyarorszgon

 

Oktats

A npiskolk tovbbfejlesztsnek terve 1918-ban, a hbort kveten kerlt ismt eltrbe. A pedaggiai folyiratokon kvl - ahol mr a npiskola VII-VIII. osztlyaiban tantand tantrgyakrl s tananyagrl folyt a vita -, klnbz politikai k­rk is foglalkoztak a npoktats fejlesztsnek gondolatval. Az szirzss forradalmat kveten megalakult Krolyi Mihly (1875-1955) - kormnyban a dualizmus kornak ismert, aktv ellenzki kzoktats-politikusai jutottak vezet szerephez. gy Lovszy Mrtont (1864-1924), Kunfi Zsigmond (1879-1929) kvette a kultuszminiszteri brsonyszkben, s llamtitkrknt Somogyi Bla (1868-1920) szerepelt. Czabn Samu (1878-1942) az llami tantk szemlyi gyeinek lett az eladja a miniszt­riumban. Zigny Zoltnt a Nptantk Lapjnak szerkesztjv, Nagy Lszlt, a Gyer­mektanulmnyi Trsasg elnkt pedig tantkpz-intzeti szakfelgyelnek nevez­tk ki. Ezek a szemlyi vltoztatsok egybeestek azokkal a Magyarorszgi Tantk Szakszer­vezete ltal is kveteltekkel, melyek a kzoktats irnytst a demokratikus rzelm szak­emberek kezbe kvnta adni.

Ennek megtrtntt jelezte, hogy a valls- s kzoktatsgyi minisztrium reformosztlyt hozott ltre, melynek feladata a felgylemlett problmk megoldsa volt. De reformokat elkszt bizottsgot alaktott a VAOSZ is, melyben minden iskolatpusnak s a gyermekvdelemnek is volt kpviselje. k a reformpedaggiai elmletekre plt tanter­vek kidolgozsra helyeztk a f hangslyt. Tbbszz pedaggus, gyakorlati s elmleti szakember bevonsval 1919 tavaszra nagyrszt elkszlt a npiskola tanterve.

Ebben a munkban kiemelked szerepe volt Nagy Lszlnak, aki a Tant­kpz-intzeti Tanrok Orszgos Egyesletnek reformvitit szervezte s vezette. Itt a fe­lekezeti szellemtl mentes 8 osztly npiskola mellett foglalt llst. Ksbb a Gyermek­tanulmnyi Kzoktatsi Reformbizottsg vitalsein alakult ki reformtervezet - javaslata. Ennek megjelentetsre azonban csak 1920-ban, " A Gyermek" c. lap 1919-es vfolya­mnak msodik fzetben kerlt sor. Termszetesen " A magyar kzoktats reformterve­zete" cmet visel rs mr az akkori politikai krlmnyeknek megfelelen mdostott formban kerlt a nyilvnossg el. Alapgondolata az egysges s ltalnos npiskola volt, melyre a kzp- szak - s fiskolk rendszere plt volna. A 8 osztlyos npiskola bevezetsvel prhuzamosan a tanktelezettsg 17. letvig val kiterjesztst is szks­gesnek tartotta. Szerinte ugyanis a np nkormnyzati jogainak bvlse megkvnja a tmegek mveltsgnek nvelst. De a kzposztly ismereti szintjt is emelni kvnta, ezrt szerepelt tervben a 8 osztlyos npiskolra pl kzpiskola 5 osztlyosknt, 19 ves korra kitolva az ltalnos kpzs befejezst.

Msokhoz hasonlan is a tantsi anyag vrosi s falusi ignyekhez val igaztst ja­vasolta. Iskolaszervezetnek f feladataknt a hazaszeretet, a pozitv nemzeti rzs kialaktst emelte ki, kerlve a ms npekkel szembeni eltleteket. Fontosnak tartotta, hogy mindezek rdekben biz­tostani kell a trgyi feltteleket, megfelel szm iskola fellltsval, s tanti lls lte­stsvel. A npiskola egysgessgt szervezeti keretei, mkdsi clja s tanulmnyi rendje alapozta volna meg, melyeken tl az iskolk szleskr autonmija valsulhatott meg.

Az elkpzelt npiskola tantervt mg 1914-ben dolgozta ki az " j Iskola" szmra, me­lyet rszletesebben a "Didaktika gyermekfejldsi alapon " c. kiadvnyban adott kzre 1921-ben. Mivel a nyolcosztlyos egysges npiskola tantervnek s didaktikjnak problematikus rsznek a fels ngy anyagt s mdszertant tekintette, ezrt ennek ki­dolgozsa megelzte az als tagozatt.

A Tancskztrsasg kikiltst megelzen teht hatalmas szervezmun­ka folyt a kzoktats tszervezsvel kapcsolatban, melynek gykereit a dualizmus ko­rban tallhatjuk.

1919. mrcius 21-t kveten az els intzkedsek egyikeknt kerlt sor az iskolk lla­mostsra. E rgi kvetels megvalstsa sorn azonban a tantktl az j trsadalmi, politikai rend felttlen elfogadst s az abba val beilleszkedsket, az egyhzi szem­lyektl pedig vilgiv vlsukat kveteltk, mint a tovbbi tants elfelttelt. Ezek utn 1500 teleplsen vlt rszben vagy teljesen osztott a korbban a felekezeti elklnlt­sg miatt osztatlan npiskola. Ez teremtett volna megfelel keretet a bevezetend egy­sges nyolcosztlyos npiskola szmra.

Mindezeken tl a kzoktats minden korbbi ellenrz s adminisztratv szervezett fel­szmolva a tancsok mveldsi osztlyaira bztk azok feladatait. Ezek munkjban mind a szlk, mind a tantk, mind pedig a Kzoktatsgyi Npbiztossg megfelel kpviseletet kapott.

A kzoktatsi rendszer alapjnak az vodkat jelltk meg, melyek hlzatt minden 3-6 ves kor gyermekre ki akartk terjeszteni. Erre plt volna a nyolcosztlyos minden­napi, ktelez npiskola, mdszereit tekintve munkaiskola, kln vrosi s falusi tan­terv­vel. Ezt kveten terveztk a ngyosztlyos mhelyiskolk (ipari, me­zgazdasgi, kereskedelmi) s az tosztlyos kt tpus kzpiskolk (a korbbi gim­nziumi s reliskolai irny) kiptst.

A tantkpzst a rgen kvnt akadmiai szinten akartk megkezdeni, a kzpiskolra ­pl 2 - 3 ves akadmikon, a kzpiskolai tanrokt pedig a fellltand tanrkpz f­iskoln.

Termszetesen az oktats trgyi s szemlyi feltteleinek megteremtse nlkl ez a rend­szer kivitelezhetetlen volt. Az iskolk llamostsval nyert rszben s teljesen osztott npiskolkon tl, a tancskormny a tanteremhinyt kztulajdonba vett pletek felhasz­nlsval cskkentette. Nehezebb feladatot jelentett a nyolcosztlyos npiskola elltsa megfelel tantkkal. Felmerlt olyan terv is, hogy az rtelmisgiek kzl tantkk k­pezzk t a megfelel jelentkezket. Ugyanakkor lehetv vlt a korbban munkt nem kap ta­ntk s tantnk elhelyezse. Sor kerlt az j tantervnek megfelel tanknyvek s vezrknyvek megrsra, illetve ki­adsra is.

A tantsg nagy rsze tmogatta a kzoktats fenti talaktst, s tevke­nyen rszt is vett benne, hiszen nagyrszt mr a dualizmus korban felismert problmk megoldst ltta ezekben. Mivel a tantsg jformn minden teleplsen jelen volt, s v­lemnyre odafigyeltek az emberek, ezrt nem vletlen, hogy a tancskormny is ket hasznlta szmos llamhatalmi, adminisztratv munkra: a meggyzstl az elkobzsok ellenrzsig. Mindezeken tl a tantsg helyzetnek javulst s kiszolgltatottsgnak megsznst vrtk az j rendtl. Trsadalmi rzkenysgket nvelte a kzeg, ahonnan jelents szmban kikerltek, s a nptmegekkel val folyamatos kapcsolatuk. Utbbit minden rendszer felhasznlta sajt rdekben. Tehette, hiszen a tantsg kztisztviseli jogllsnl fogva kiszolgltatott volt az llamhatalomnak. Nem vletlen ht, hogy a Ta­ncskztrsasgot kveten a pedaggusok kzl a legslyosabb retorzik ppen a tan­tkat rtk.                 

 

Szocilis elkpzelse

A dualista rendszer bukst kveten hatalomra kerlt korbbi ellenzki erk megprbltk a felgylemlett s meg nem oldott szocilis s kulturlis problmt megoldani.

A Forradalmi Kormnyztancs VII.sz. rendelete mondta ki azt a rgta kvetelt jogi egyenlsget, mely ugyanazon jogokat biztostotta a csaldban s a csaldon kvl szletetteknek. Megszntette a trvnytelen gyermek fogalmt, ezzel felszmolta a htrnyos s igazsgtalan megklnbztetseket. Vls esetn a kzs gyermekek tantsrl a hzasfeleknek egyttesen, jvedelmeik arnyban kellett gondoskodniuk. A nem csaldban szletett gyermek rdekeit szolglta, hogy a gyermek szmra killtott anyaknyvi kivonatbl ez ne derlhessen ki. Az apa szemlyt az anya krsre a brsg llaptotta meg.

A Forradalmi Kormnyztancs LXXI.sz. rendelete szlt a gyermekek testi s lelki vdelmrl. Ebben a megelz gyermekvdelem leghivatottabb helynek az iskolt jelltk meg, s ezrt az iskolkban gyermekvd gymi tanfolyamot vgzett tantkat szndkoztak lltani, akik a Kzoktatsi Npbiztossg hatskre al tartoztak. A gymok kzvetlen irnytst a tancsok mveldsi osztlya al tartoz iskolai gyermekvdelmi kzpontok lttk el volna. Az egysges vezetst a Kzoktatsgyi Npbiztossgnak s az Orszgos Iskolai Gyermekvdelmi Kzpontnak kellett elltnia.

A gym egyik feladata az iskolakteles gyermek testi s lelki vdelme volt. Ezrt kapcsolatban kellett llnia a szlkkel (csaldtagokkal), a tantestlettel - melynek egyben tagja is volt, mg akkor is, ha nem tantknt dolgozott ott-, s az iskolaorvossal. Mindezek alapjn jelentst ksztett a tantestletnek, a helyi vagy a megyei gyermekvdelmi kzpontoknak.

Intzkedsi jogkrt igen szleskren llaptottk meg. A szlket megfelel nevel eljrsra figyelmeztethette, felvilgostst nyjtva nekik. A gyermek betegsge esetn gondoskodnia kellett a megfelel gygykezelsrl, felhvva az iskolaorvos figyelmt. Az iskolval kapcsolatos napkzi otthonba val elhelyezsrl gondoskodott, ha a szlk nem tudtk elltni a gyermek napkzbeni felgyelett. tmeneti gyermekotthonba helyezte el a gyermeket, ha a szlk megbetegedtek, s nem tudtk elltni t. Ha a gyermek egszsgt, erklcst veszlyeztette krnyezete, gyermekotthonba utalhatta, jelentst tve a gyermekvdelmi kzpontnak. Erklcsi veszlyeztetettsg esetn a gyermekbiztossghoz kellett fordulnia.

A rendelet gym - s gyermekvdelmi kzpontok fellltsrl is intzkedett. Ltrehozta az iskolai gyermekvdelem intzmnyeit, melyek kz a gyermekotthonok (interntusok) s a pedaggiai laboratriumok tartoztak. lkn a Kzoktatsi Npbiztossg ltal kinevezett szakember llt. A pedaggiai ellenrzst is ez a npbiztossg vgezte. Egszsggyi szempontbl a Npjlti Npbiztossg felgyelte ket. A beteg gyermekeknek iskolai szanatriumokat s gygypedaggiai intzeteket hoztak ltre, szintn e kt npbiztossg hatskrben. A pedaggiai laboratriumok gyermekllektani vizsglatokat s kutatsokat vgeztek a gyermekvdelmi kzpontok mellett, s egyttal plyavlasztsi tancsadknt is mkdnik kellett. A gymok s az otthonok szemlyzetnek kikpzsben a fenti npbiztossgok mellett az Igazsggyinak is szerepe volt.

A Munkagyi s Npjlti Npbiztossg 32.M.N.N.sz. rendelete szlt az iskolaorvosi hlzat fellltsrl. Ezek szerint minden iskola mell az oda jrk testi s szellemi egszsgnek felgyeletre s gondozsra iskolaorvost kellett alkalmazni. k ellenriztk az iskola pletnek s berendezsnek egszsggyi viszonyait, azok clszer hasznlatt s karbantartst (szellztets, tisztntarts) is. Emellett termszetesen a gyermekek rendszeres vizsglata is feladatkrk volt. Az iskolt msodnaponknt kellett ltogatniuk. Az egszsggyi rendelkezsek betartst s az ltalnos egszsggyi helyzetet hetenknt hatsgi orvos ellenrizte.

A Kzoktatsi Npbiztossg 36.K.N.sz. rendelete hozta ltre az Orszgos Gyermekdlsi Hivatalt. Ezen tl a gyermekszocilis gyek kezelsre gyosztlyokat hoztak ltre. Ezek a 6-14 vesek testi, erklcsi s gazdasgi jltt felgyeltk.

A nagy tervek vgrehajtsra szakemberek tmegre volt szksg a szocilpedaggia, a szocilegszsggy s a szocilgazdasg terletn. Mindehhez szocilis munkra kpest tanfolyamok egsz sort indtottk, melyeket egyvesre terveztek, elmleti s gyakorlati kpzssel a kvetkez terleteken: npvd, anya - s csecsemvd, laksfelgyel, iskolagym, plyavlasztsi tancsad, gyermekbiztos s gyermekr, munkagyi tisztvisel, gazdasgi vezet kzponti hztartsok s egyb szocilis otthonok szmra.

j elvknt jelentkezett, hogy nem kell jtkonysgot gyakorolni, teht nincs szksg rvahzakra. Ez maga utn vonta azt, hogy az rvkat elvegytettk a tbbi llami nevelsben rszeslvel.

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!