hartigan
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Foldal

Na szervusztok oldalam ltogati.

Mg egy rs felkerlt a Tah csaldrl. Ami ezen tl lesz az mr egy j trtnet lesz. J szrakozst hozz

H.R Giger kpei mellett felhvnm a figyemet egy j kptrra, amelyet egyb tlet hinyban Egyb nvre kereszteltem. Ajnlom figyelmetekbe! 

 
Id
 
belptet
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
duml
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Itt lehet kikapcsolni a zent!!!!
 
Szocgond2
Szocgond2 : 12-ttel

12-ttel

P.I.  2006.05.09. 15:19

Szocgondtri 12-es ttel

A npoktats ltalnos helyzete

 

Az I. vilghbor idszakban az apk tvollte alatt a gyermekek jelents rsze knytelen volt nvekv rszt vllalni a csald ltfenntartsban. Ez termszetesen az is­kolai mulasztsok s kimaradsok szmnak lnyeges nvekedsvel jrt egytt. A bevo­nult tantk helyettestse sem volt megoldott. gy sok helyen a tanuls vagy teljesen sz­netelt, vagy rendszertelenn vlt. Emellett szmtalan esetben kerlt sor iskolapletek katonai clra trtn lefoglalsra is.

Az 1918 - 1919-es idszak, majd az azt kvet perek s fegyelmi eljrsok sem tettk lehetv a zavartalan neveli munkt. A konszolidcit ksleltette az orszg dli s keleti rszeinek ideiglenes megszllsa is. Ugyanakkor megindult az elszaktott terletekrl a - f­leg llami - tantk meneklse. Az iskolapletek llaga s felszerelse is sokat romlott, avult a hbor alatt, s a kivonul megszllk rszben ki is raboltk azokat. A npiskolba jr gyermekek nagy rsze ruhahinyban szenvedett, klnsen a klter­leteken, de emellett az iskolk tisztasga, ftse s vzelltsa is sok kvnnivalt hagyott maga utn.

Az utols bkev (1913/14.) adataihoz kpest az iskolba be nem rt mindennapi tanktelesek szma 2,5-szeresre, a be nem rt ismtl iskolai tanktelesek pedig hat­szorosra ( ! ) emelkedett az 1920/21. tanvre. gy 1920-ban a 6 - 11 vesek 17,2 %-a, a 12 - 14 vesek 58,3 %-a (! ) nem jrt iskolba. Sok helyen nem csak a hatosztlyos, de mr a ngyosztlyos npiskolt is veszly fenyegette. Emellett a tanv nagyrszt a tli s kora tavaszi idszakra zsugorodott.

A kultuszkormnyzat legels s legfontosabb feladata ppen ezrt a ktszzezernyi gyermek beiskolzsnak biztostsa volt. Ezt megvalstani azonban a szksges f­rhely hinyban lehetetlen volt.

 A tanktelezettsg problmjnak megoldshoz kedvez lehetsget nyjtott a tanktelesek szmnak 20-as vekbeli apadsa. Mg az I. vilghbor eltt a trianoni orszgrszeken vente 180 - 190 ezer gyermek szletett, addig a hbors vekben ez a szm szzezer al cskkent, s csak 1920-ban haladta meg azt (212 527 f). Az iskolba lpk szmnak nvekedsre teht csak az 1925/26. tanvtl kellett szmtani. Az iskolk hinyn kvl slyos gondot okozott a meglvk zsfoltsga, az elavult tantermek s tanti laksok jelents szma klnsen Borsodban, Hevesben, Szabolcsban, Bksben, Biharban, Zalban s Pest vrmegyben. Mg Hevesben 70, Bksben 73, addig Biharban 76 bert tanul jutott egy-egy tantra az 1921/22. tanvben a nem llami npiskolkban. Ugyanakkor az orszg minden hetedik npiskoljban ez az arny 80 bert tanult tett ki.

A hbort kveten az orszg 3 410 teleplse kzl 232-ben nem volt npiskola. A 232 kzl a legtbb Zala, Vas s Baranya vrme­gykben helyezkedett el.

A szksgletek ellenre az llamhztarts zillt helyzete a 20-as vek msodik felig lehetetlenn tette a rendszeres iskolaptsi akci szervezst.

A hinyos iskolztats legfbb oka a fentieken tl a kedveztlen teleplsi vi­szonyok, valamint a trsadalom szegnysge volt. A kultusztrca termszetesen rdemle­gesen csak az iskolalltssal kapcsolatos gondokon tudott segteni. Ennek megoldst az orszg mveltsgi mutati is srgettk.

Az 1920. vi  npszmlls a trianoni Magyarorszgon 1 090 715 hat ven fe­lli analfabtt rt ssze, mely az orszg lakossgnak 15,2 %-t jelentette. Ebbl lesz­mtva az iskolba jr, de mg rni-olvasni nem tudkat, valamint az rtelmi fogya­tkosokat, kzel 900 000-ben lehet meghatrozni az orszg analfabtinak szmt. A­zonban ez is hromszorosa volt az ausztriainak, s tszrse a csehorszginak. Ez a npoktats fejlesztst srgette.    

A kzoktats feladatainak elltshoz teht elszr is gondoskodni kellett az iskolzsi ktelezettsg betartatsrl. Ezt szolglta az 1921.vi XXX.tc. Ebben a ko­rbbi tanktelezettsget erstettk meg, bvtve azt a vasr - s nnepnapi misk, illetve is­tentiszteletek ltogatsnak ktelezsgvel. Szigortst jelentett, hogy egy - kt vvel meg lehetett hosszabbtani a tanktelezettsget azok szmra, akik hat v alatt nem tudtk elvgezni a npiskolt. Az ismtl iskola ltogatsa all ez nem jelentett felmentst, azt, ha egy - kt v csszssal is, de el kellett vgezni. A trvny foglalkozott a msik slyos problmval is, a npiskolk tanvnek krdsvel. Ez a dualista kor­szakban vgig megoldatlan maradt. Ugyanakkor a trvnyesen megllaptott tanv idej­nek be nem tartsa a hbort kveten ltalnoss vlt. ppen ezrt a mr amgy is meg­lev helyzetet trvnyestettk azzal, hogy engedlyeztk a 10 hnapos tanv 2 hnappal trtn megrvidtst. Ezzel a helyi adottsgok figyelembevtelvel az iskolai mulaszt­sok cskkentst akartk elrni. Az iskolztatsi ktelezettsg alli felmentst azonban mr felsbb hatsg engedlyhez kttte a trvny. Erre a kir. tanfelgyel szemlyt ta­lltk a legalkalmasabbnak, mivel az llam rdekeinek kpviselete mellett a helyi vi­szonyoknak megfelelen tudott dnteni.

Szintn j volt, hogy a VKM  jogot kapott arra, hogy az rdekeltsgeket, uradalmakat s kzsgeket klterleti iskolk fellltsra ktelezhesse. Ez azrt volt klnsen fontos, mivel a trianoni Magyarorszgon a teleplsek fele klterlettel is rendelkezett, mintegy msflmilli lakossal. Mg az ipari munksok gyermekeinek iskolztatsrl a vllalatok gyrtelepeiken megfelelen gondoskodtak, addig a nagybirtokokon dolgoz cseldek e­setben ez mr korntsem volt ilyen megnyugtat. Ugyanakkor fleg a kisebb uradalmak tanktelesekkel rendelkez majorjai nagyrszt iskolk nlkl maradtak. gy pl. Sza­bolcsban az analfabtizmus magas arnyt nagy rszben az okozta, hogy a tlnyomrszt kzpbirtokokon l cseldek gyermekeinek iskolztatsrl sem a birtokosok, sem a kzsgek nem gondoskodtak.

A trvny teht megksrelte a tanktelezettek ltszmhoz igazod frhely ltrehozst, viszont a bntetsek kizrlag a mulaszt tanktelezettek szleit rintettk. Igaz, a sz­guld inflci ezek visszatart erejt megkrdjelezte. Mivel a mulasztsok okaknt to­vbbra is fleg a szlk szegnysge szerepelt, ezrt a trvnyben a kormnyzat a befolyt brsgoknak a szegny gyermekek seglyezsre val fordtst rendelte el, tanknyvek­kel, taneszkzkkel, ruhzattal, cipkkel, gygyszerekkel, teht kizrlag termszetbeni dolgokkal.

A Horthy – rendszer (vitz nagybnyai Horthy Mikls – 1868-1957) els, alapos s a kultrpolitikt hossz idre megalapoz el­mleti kifejtse 1921-ben Kornis Gyula (1885-1958) tollbl szletett. Kornis sszekapcsolta a m­veltsg megfelel szintjt a politikai let s jogok demokratizldsval. A Reformkor­ban Szchenyi s Kossuth hres 1841-es vitja a Kelet Npe s a Pesti Hrlap hasbjain, melyhez Etvs Jzsef s Vrsmarty Mihly is hozzszlt, vetette fel ezt a kapcsolatot. Kornis Kossuth llsfoglalsval megegyezen a mveltsg elzetes kiterjesztshez k­ttte a demokratikus jogok megadst. Hiszen hiba vannak jogok, ha a velk val lsre nem kpesek az emberek. Ez viszont megfelel kultrpolitika nlkl lehetetlen. Kornis az egysges, minden terletet tfog kultrprogramot hinyolta a dualista korszakban. Klnsen slyosnak tallta, hogy az 1868:XXXVIII. tc. egy sor rendelkezse csak papron maradt egy olyan idszakban, amikor az orszg addig soha nem tapasztalt nagy iram gazdasgi fejldst mutatott.

Trianon fnyben klnsen elhibzottnak tnt a korbbi idszak kultrpolitikja. Legfkpp a szzadfordul npiskola - ptseit brlta Kornis. A sznmagyar vidkek np­iskola nlkl maradsnak veszlyeit azonban mr a szzadfordult kvet kul­tusz­kor­­mnyzatok is felismertk, s ki is dolgoztak fejlesztsi terveket. Ebben a munkban a k­­sbbi kultuszminiszter grf Klebelsberg Kun (1875-1932) is tevkeny rszt vllalt. A forradalmak egyik tanulsgaknt az agrrnpessg nagyobb kulturlis tmogatsnak szksgessgt vonta le Kornis is. Hiszen mg az ipari munkssg - mely vitathatatlanul a forradalmak mgtt llt - szmra a vrosi np- s tovbbkpz iskolk megfelelen biz­tostottk a mveltsget, addig a falvak lakossgnak osztatlan s gyengn felszerelt isko­lk lltak csak rendelkezsre. Ezen mr csak azrt is vltoztatni kellett, mivel a rendszer indulsakor, ha nem is hossz ideig, de a kisgazda-trsadalom kpviseli is politikai sze­repet kaptak. Klnsen fontos volt ez annak a fnyben, hogy egy, a dualista korszak­nl jval szlesebb vlasztjog lpett letbe.

Kornis a trsadalom minden rtege eltt nyitva ll iskolarendszert sajtsgos logikval negliglta. Szerinte, ha a " np minden tehetsgt magtl a nptl elraboljuk, s szmra a sajt osztlyn bell csak a kevsb tehetsgeseket hagyjuk meg: ez npellenes, antide­mokratikus kultrpolitika volna. " rthet, hogy szmra 1918/1919 egysges npiskolja az uniformitst jelentette, mely ahelyett, hogy a tehetsgesek kiemelkedsre szolglna, ppen ellenkezleg az rtkek nivellldshoz vezet. Ezrt Kornis a npiskola hivatst a parasztsg s a munksosztly, - teht az egyszer lethivats em­berek - szmra adand viszonylag befejezett mveltsg adsban ltta, mely megfelelt trsadalmi helyzetknek s szksgleteiknek. Az ltala s msok ltal is alsbb s fel­sbb nprtegnek nevezett trsadalmi osztlyok gyermekeinek hosszabb egyttes tanul­st a kzttk lev klnbsgek miatt nem tartotta hasznosnak egyikknek sem. Ezt a k­lnbzsget lelki fejldsk ritmusban, rdekldsk eltr irnyban, vgssorban krnyezetk eltrsben ltta. Ennek felszmolsra a npiskola valban nem vllalkoz­hatott.

A forradalmak viszont jeleztk azt a szakadkot, mely a fenti rtegek kztt ttongtak. Ennek feloldsra, a nemzet egysgnek megteremtsre a nevelsi elvek s clok minden iskolafokozaton val azonossgnak a biztostsa szolglt. Ennek rdekben Kornis a mveltsg fokozatos emelst ltfontossgnak tartotta, de vott a tmegek gyors (!?) kul­turlis felemelstl. Ezt, mint a flmveltsg forrst elutastotta.

Ugyan a demokratikus szabadsgjogokat llamrombol, centrifuglis erknt fogta fel, de megfelel nevelssel s mveltsggel sszhangba hozhatnak ltta a tekintllyel. gy prblta meghatrozni a demokratikus szabadsgjogok helyt s szerept kora tekintly­uralmi, konzervatv parlamenti rendszerben.

A mveltsg emelst s a nemzet egysgt klpolitikailag is nlklzhetetlennek tartotta, mellyel az orszg egyfajta vonzert gyakorolhatott az elszaktott terletek lakossgra. Kornis is bzott a bks revzi lehetsgben. A magyar kultra ma­gasabb­rendsgnek s a revzi gondolatnak ilyetn sszekapcsolsa vgl is a ma­gyar kultrpolitika egyik vezet gondolatv vlt.  Hasonlan a kzoktats bels tartal­mt meghatroz elemekhez. Ezeket Kornis az irredentizmusban, a szupranacionaliz­musban s az antiszemitizmusban ltta.

Karcsony Sndor (1891-1952) npoktatst elemz tanulmnya Kornist kveten 1922-ben jelent meg. Kornishoz hasonlan az egyes trsadalmi rtegek kztti szakadk fel­szmolsra is a kzoktatst tartotta legalkalmasabbnak. Ezrt szksgesnek ltta az e­lemi npiskola negyedik osztlynak elvgzse utn a mindenki szmra szabad, megk­tttsgek nlkli beiratkozs biztostst a kzpiskolkba. Ugyanakkor az als np­osztlynak nevezett tmegek gondolkodst ekkor mg kultraellenesnek nevezte, mivel a meglev lehetsgeket sem hasznltk ki mveltsgk gyaraptsra. Karcsony rsz­ben ezzel magyarzta a npiskolai beiskolzsi nehzsgeket s az iskolai mulasztsok nagy szmt. Mindezek mellett tisztban volt azzal is, hogy az llam szegnysge miatt kptelen volt megvalstani az elmletben oly szp fejlesztsi elkpzelseit. Ezrt az egy­hzak nagyobb szerepvllalst vrta, sajt jl felfogott rdekkben is.

gy vlte, hogy a npiskola alsbbrend iskola, hiszen a kor modern ismeretei falain k­vl rekedtek, s a kzpiskolk sem voltak egyenes folytatsai. Sok esetben a kzpisko­lk teljesen rtktelennek tartottk a npiskola munkjt. Ezrt Karcsony a npoktats talaktstl tette fggv az iskolai reformok brmilyen sikert. Ehhez a tanyai iskolz­tats megoldsa mellett alapvetnek nevezte, hogy a npiskola is a tudomnyt kzvettse. Mindehhez egyetemi kpestssel br tantkat, nyolcosztlyos npiskolt, valamint sztndjak s interntusok biztostst tartotta szksgesnek.

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!