12-ttel
P.I. 2006.05.09. 15:19
A npoktats ltalnos helyzete
Az I. vilghbor idszakban az apk tvollte alatt a gyermekek jelents rsze knytelen volt nvekv rszt vllalni a csald ltfenntartsban. Ez termszetesen az iskolai mulasztsok s kimaradsok szmnak lnyeges nvekedsvel jrt egytt. A bevonult tantk helyettestse sem volt megoldott. gy sok helyen a tanuls vagy teljesen sznetelt, vagy rendszertelenn vlt. Emellett szmtalan esetben kerlt sor iskolapletek katonai clra trtn lefoglalsra is.
Az 1918 - 1919-es idszak, majd az azt kvet perek s fegyelmi eljrsok sem tettk lehetv a zavartalan neveli munkt. A konszolidcit ksleltette az orszg dli s keleti rszeinek ideiglenes megszllsa is. Ugyanakkor megindult az elszaktott terletekrl a - fleg llami - tantk meneklse. Az iskolapletek llaga s felszerelse is sokat romlott, avult a hbor alatt, s a kivonul megszllk rszben ki is raboltk azokat. A npiskolba jr gyermekek nagy rsze ruhahinyban szenvedett, klnsen a klterleteken, de emellett az iskolk tisztasga, ftse s vzelltsa is sok kvnnivalt hagyott maga utn.
Az utols bkev (1913/14.) adataihoz kpest az iskolba be nem rt mindennapi tanktelesek szma 2,5-szeresre, a be nem rt ismtl iskolai tanktelesek pedig hatszorosra ( ! ) emelkedett az 1920/21. tanvre. gy 1920-ban a 6 - 11 vesek 17,2 %-a, a 12 - 14 vesek 58,3 %-a (! ) nem jrt iskolba. Sok helyen nem csak a hatosztlyos, de mr a ngyosztlyos npiskolt is veszly fenyegette. Emellett a tanv nagyrszt a tli s kora tavaszi idszakra zsugorodott.
A kultuszkormnyzat legels s legfontosabb feladata ppen ezrt a ktszzezernyi gyermek beiskolzsnak biztostsa volt. Ezt megvalstani azonban a szksges frhely hinyban lehetetlen volt.
A tanktelezettsg problmjnak megoldshoz kedvez lehetsget nyjtott a tanktelesek szmnak 20-as vekbeli apadsa. Mg az I. vilghbor eltt a trianoni orszgrszeken vente 180 - 190 ezer gyermek szletett, addig a hbors vekben ez a szm szzezer al cskkent, s csak 1920-ban haladta meg azt (212 527 f). Az iskolba lpk szmnak nvekedsre teht csak az 1925/26. tanvtl kellett szmtani. Az iskolk hinyn kvl slyos gondot okozott a meglvk zsfoltsga, az elavult tantermek s tanti laksok jelents szma klnsen Borsodban, Hevesben, Szabolcsban, Bksben, Biharban, Zalban s Pest vrmegyben. Mg Hevesben 70, Bksben 73, addig Biharban 76 bert tanul jutott egy-egy tantra az 1921/22. tanvben a nem llami npiskolkban. Ugyanakkor az orszg minden hetedik npiskoljban ez az arny 80 bert tanult tett ki.
A hbort kveten az orszg 3 410 teleplse kzl 232-ben nem volt npiskola. A 232 kzl a legtbb Zala, Vas s Baranya vrmegykben helyezkedett el.
A szksgletek ellenre az llamhztarts zillt helyzete a 20-as vek msodik felig lehetetlenn tette a rendszeres iskolaptsi akci szervezst.
A hinyos iskolztats legfbb oka a fentieken tl a kedveztlen teleplsi viszonyok, valamint a trsadalom szegnysge volt. A kultusztrca termszetesen rdemlegesen csak az iskolalltssal kapcsolatos gondokon tudott segteni. Ennek megoldst az orszg mveltsgi mutati is srgettk.
Az 1920. vi npszmlls a trianoni Magyarorszgon 1 090 715 hat ven felli analfabtt rt ssze, mely az orszg lakossgnak 15,2 %-t jelentette. Ebbl leszmtva az iskolba jr, de mg rni-olvasni nem tudkat, valamint az rtelmi fogyatkosokat, kzel 900 000-ben lehet meghatrozni az orszg analfabtinak szmt. Azonban ez is hromszorosa volt az ausztriainak, s tszrse a csehorszginak. Ez a npoktats fejlesztst srgette.
A kzoktats feladatainak elltshoz teht elszr is gondoskodni kellett az iskolzsi ktelezettsg betartatsrl. Ezt szolglta az 1921.vi XXX.tc. Ebben a korbbi tanktelezettsget erstettk meg, bvtve azt a vasr - s nnepnapi misk, illetve istentiszteletek ltogatsnak ktelezsgvel. Szigortst jelentett, hogy egy - kt vvel meg lehetett hosszabbtani a tanktelezettsget azok szmra, akik hat v alatt nem tudtk elvgezni a npiskolt. Az ismtl iskola ltogatsa all ez nem jelentett felmentst, azt, ha egy - kt v csszssal is, de el kellett vgezni. A trvny foglalkozott a msik slyos problmval is, a npiskolk tanvnek krdsvel. Ez a dualista korszakban vgig megoldatlan maradt. Ugyanakkor a trvnyesen megllaptott tanv idejnek be nem tartsa a hbort kveten ltalnoss vlt. ppen ezrt a mr amgy is meglev helyzetet trvnyestettk azzal, hogy engedlyeztk a 10 hnapos tanv 2 hnappal trtn megrvidtst. Ezzel a helyi adottsgok figyelembevtelvel az iskolai mulasztsok cskkentst akartk elrni. Az iskolztatsi ktelezettsg alli felmentst azonban mr felsbb hatsg engedlyhez kttte a trvny. Erre a kir. tanfelgyel szemlyt talltk a legalkalmasabbnak, mivel az llam rdekeinek kpviselete mellett a helyi viszonyoknak megfelelen tudott dnteni.
Szintn j volt, hogy a VKM jogot kapott arra, hogy az rdekeltsgeket, uradalmakat s kzsgeket klterleti iskolk fellltsra ktelezhesse. Ez azrt volt klnsen fontos, mivel a trianoni Magyarorszgon a teleplsek fele klterlettel is rendelkezett, mintegy msflmilli lakossal. Mg az ipari munksok gyermekeinek iskolztatsrl a vllalatok gyrtelepeiken megfelelen gondoskodtak, addig a nagybirtokokon dolgoz cseldek esetben ez mr korntsem volt ilyen megnyugtat. Ugyanakkor fleg a kisebb uradalmak tanktelesekkel rendelkez majorjai nagyrszt iskolk nlkl maradtak. gy pl. Szabolcsban az analfabtizmus magas arnyt nagy rszben az okozta, hogy a tlnyomrszt kzpbirtokokon l cseldek gyermekeinek iskolztatsrl sem a birtokosok, sem a kzsgek nem gondoskodtak.
A trvny teht megksrelte a tanktelezettek ltszmhoz igazod frhely ltrehozst, viszont a bntetsek kizrlag a mulaszt tanktelezettek szleit rintettk. Igaz, a szguld inflci ezek visszatart erejt megkrdjelezte. Mivel a mulasztsok okaknt tovbbra is fleg a szlk szegnysge szerepelt, ezrt a trvnyben a kormnyzat a befolyt brsgoknak a szegny gyermekek seglyezsre val fordtst rendelte el, tanknyvekkel, taneszkzkkel, ruhzattal, cipkkel, gygyszerekkel, teht kizrlag termszetbeni dolgokkal.
A Horthy – rendszer (vitz nagybnyai Horthy Mikls – 1868-1957) els, alapos s a kultrpolitikt hossz idre megalapoz elmleti kifejtse 1921-ben Kornis Gyula (1885-1958) tollbl szletett. Kornis sszekapcsolta a mveltsg megfelel szintjt a politikai let s jogok demokratizldsval. A Reformkorban Szchenyi s Kossuth hres 1841-es vitja a Kelet Npe s a Pesti Hrlap hasbjain, melyhez Etvs Jzsef s Vrsmarty Mihly is hozzszlt, vetette fel ezt a kapcsolatot. Kornis Kossuth llsfoglalsval megegyezen a mveltsg elzetes kiterjesztshez kttte a demokratikus jogok megadst. Hiszen hiba vannak jogok, ha a velk val lsre nem kpesek az emberek. Ez viszont megfelel kultrpolitika nlkl lehetetlen. Kornis az egysges, minden terletet tfog kultrprogramot hinyolta a dualista korszakban. Klnsen slyosnak tallta, hogy az 1868:XXXVIII. tc. egy sor rendelkezse csak papron maradt egy olyan idszakban, amikor az orszg addig soha nem tapasztalt nagy iram gazdasgi fejldst mutatott.
Trianon fnyben klnsen elhibzottnak tnt a korbbi idszak kultrpolitikja. Legfkpp a szzadfordul npiskola - ptseit brlta Kornis. A sznmagyar vidkek npiskola nlkl maradsnak veszlyeit azonban mr a szzadfordult kvet kultuszkormnyzatok is felismertk, s ki is dolgoztak fejlesztsi terveket. Ebben a munkban a ksbbi kultuszminiszter grf Klebelsberg Kun (1875-1932) is tevkeny rszt vllalt. A forradalmak egyik tanulsgaknt az agrrnpessg nagyobb kulturlis tmogatsnak szksgessgt vonta le Kornis is. Hiszen mg az ipari munkssg - mely vitathatatlanul a forradalmak mgtt llt - szmra a vrosi np- s tovbbkpz iskolk megfelelen biztostottk a mveltsget, addig a falvak lakossgnak osztatlan s gyengn felszerelt iskolk lltak csak rendelkezsre. Ezen mr csak azrt is vltoztatni kellett, mivel a rendszer indulsakor, ha nem is hossz ideig, de a kisgazda-trsadalom kpviseli is politikai szerepet kaptak. Klnsen fontos volt ez annak a fnyben, hogy egy, a dualista korszaknl jval szlesebb vlasztjog lpett letbe.
Kornis a trsadalom minden rtege eltt nyitva ll iskolarendszert sajtsgos logikval negliglta. Szerinte, ha a " np minden tehetsgt magtl a nptl elraboljuk, s szmra a sajt osztlyn bell csak a kevsb tehetsgeseket hagyjuk meg: ez npellenes, antidemokratikus kultrpolitika volna. " rthet, hogy szmra 1918/1919 egysges npiskolja az uniformitst jelentette, mely ahelyett, hogy a tehetsgesek kiemelkedsre szolglna, ppen ellenkezleg az rtkek nivellldshoz vezet. Ezrt Kornis a npiskola hivatst a parasztsg s a munksosztly, - teht az egyszer lethivats emberek - szmra adand viszonylag befejezett mveltsg adsban ltta, mely megfelelt trsadalmi helyzetknek s szksgleteiknek. Az ltala s msok ltal is alsbb s felsbb nprtegnek nevezett trsadalmi osztlyok gyermekeinek hosszabb egyttes tanulst a kzttk lev klnbsgek miatt nem tartotta hasznosnak egyikknek sem. Ezt a klnbzsget lelki fejldsk ritmusban, rdekldsk eltr irnyban, vgssorban krnyezetk eltrsben ltta. Ennek felszmolsra a npiskola valban nem vllalkozhatott.
A forradalmak viszont jeleztk azt a szakadkot, mely a fenti rtegek kztt ttongtak. Ennek feloldsra, a nemzet egysgnek megteremtsre a nevelsi elvek s clok minden iskolafokozaton val azonossgnak a biztostsa szolglt. Ennek rdekben Kornis a mveltsg fokozatos emelst ltfontossgnak tartotta, de vott a tmegek gyors (!?) kulturlis felemelstl. Ezt, mint a flmveltsg forrst elutastotta.
Ugyan a demokratikus szabadsgjogokat llamrombol, centrifuglis erknt fogta fel, de megfelel nevelssel s mveltsggel sszhangba hozhatnak ltta a tekintllyel. gy prblta meghatrozni a demokratikus szabadsgjogok helyt s szerept kora tekintlyuralmi, konzervatv parlamenti rendszerben.
A mveltsg emelst s a nemzet egysgt klpolitikailag is nlklzhetetlennek tartotta, mellyel az orszg egyfajta vonzert gyakorolhatott az elszaktott terletek lakossgra. Kornis is bzott a bks revzi lehetsgben. A magyar kultra magasabbrendsgnek s a revzi gondolatnak ilyetn sszekapcsolsa vgl is a magyar kultrpolitika egyik vezet gondolatv vlt. Hasonlan a kzoktats bels tartalmt meghatroz elemekhez. Ezeket Kornis az irredentizmusban, a szupranacionalizmusban s az antiszemitizmusban ltta.
Karcsony Sndor (1891-1952) npoktatst elemz tanulmnya Kornist kveten 1922-ben jelent meg. Kornishoz hasonlan az egyes trsadalmi rtegek kztti szakadk felszmolsra is a kzoktatst tartotta legalkalmasabbnak. Ezrt szksgesnek ltta az elemi npiskola negyedik osztlynak elvgzse utn a mindenki szmra szabad, megktttsgek nlkli beiratkozs biztostst a kzpiskolkba. Ugyanakkor az als nposztlynak nevezett tmegek gondolkodst ekkor mg kultraellenesnek nevezte, mivel a meglev lehetsgeket sem hasznltk ki mveltsgk gyaraptsra. Karcsony rszben ezzel magyarzta a npiskolai beiskolzsi nehzsgeket s az iskolai mulasztsok nagy szmt. Mindezek mellett tisztban volt azzal is, hogy az llam szegnysge miatt kptelen volt megvalstani az elmletben oly szp fejlesztsi elkpzelseit. Ezrt az egyhzak nagyobb szerepvllalst vrta, sajt jl felfogott rdekkben is.
gy vlte, hogy a npiskola alsbbrend iskola, hiszen a kor modern ismeretei falain kvl rekedtek, s a kzpiskolk sem voltak egyenes folytatsai. Sok esetben a kzpiskolk teljesen rtktelennek tartottk a npiskola munkjt. Ezrt Karcsony a npoktats talaktstl tette fggv az iskolai reformok brmilyen sikert. Ehhez a tanyai iskolztats megoldsa mellett alapvetnek nevezte, hogy a npiskola is a tudomnyt kzvettse. Mindehhez egyetemi kpestssel br tantkat, nyolcosztlyos npiskolt, valamint sztndjak s interntusok biztostst tartotta szksgesnek.
|