14
P.I. 2006.05.09. 15:21
Gyermekvdelem
gy tartottk, hogy az iskola krl kell csoportosulnia a gyermekvdelmi intzmnyeknek, mivel a tanktelezettsg folytn az elemi npiskolban mindenki megfordult. Ezrt ebben a munkban a tantknak tovbbra is kiemelked szerepet szntak. Pontosan az tehermentestsket szolglta Vass Jzsef (1877-1930) kultuszminiszter 1921-ben, amikor ltrehozta az iskolanvri intzmnyt az iskolval kapcsolatos patronzs munkk elvgzsre.
Az iskolval kapcsolatos gyermekvdelem kialaktsra val trekvs egybeesett a nemzetkzi tendencikkal is. Ezen a tren a nemzetkzi szablyozs szksgessgt elszr az 1913-ban Brsszelben lsez I. Nemzetkzi Gyermekvdelmi Kongresszus vetette fel. 1919-ben Washingtonban a Nemzetkzi Munkagyi Konferencin a gyermekmunka korltozst vetettk fel 1920-ban a Nemzetkzi Nszvetsg osli kongresszusn a gyermekvdelemre vonatkoz nemzetkzi egyezsg tervezett dolgoztk ki.
Kiemelked jelentsg volt a Npszvetsg V. lsn, 1923. mjus 17-n elfogadott "Genfi Szzat", melyet Magyarorszg az 1924 oktberben Budapesten lsez Nemzetkzi Gyermekment Szvetsg IV. kongresszusn fogadott el:
" A gyermekjog alaptteleinek jelen megllaptsval, az sszes nemzetek fiai s asszonyai elismerik, hogy az emberisg teljestkpessgnek legjavval tartozik a gyermekeknek, s hitvallst tesznek azokrl a ktelessgekrl, amelyek a gyermekkel szemben faji, nemzetisgi s hitbeli eltrsektl fggetlenl mindnyjunkra nzve fennllnak. Ezek:
I. A gyermeket abba a helyzetbe kell hozni, hogy testileg-lelkileg szablyszeren fejldhessenek.
II. Az hez gyermeket tpllni kell, a beteg gyermeket gondozni, az elmaradt gyermeket elbbre kell vinni, az eltvelyedettet visszavezetni, az rvt, az elhagyottat felkarolni, s nevelsrl gondoskodni kell.
III. Vlsgos idkben a gyermek legyen az els, akin segtnk.
IV. A gyermeket kpesteni kell arra, hogy majdan kenyert kereshesse, s meg kell vdeni minden kizskmnyols ellen.
V. A gyermeket annak tudatra kell nevelni, hogy kpessgei legjavt embertrsai szolglatra tartozik szentelni."
Anya - s csecsemvdelem
Magyarorszgon a csecsemvdelem a magas gyermekhalandsg miatt kapott primtust. Az 1915-ben alakult Orszgos Stefnia Szvetsget bzta meg 1917-ben Ugron Gbor (1880-1960) belgyminiszter, hogy llami hatskrrel szervezze meg az orszgos anya - csecsem - s kisdedvdelmet. Tovbbi jelents idpont volt az 1926-os esztend. Ekkor kezdte meg mkdst Budapest iskolaorvosi - szakorvosi - s iskolai gondoznvri intzmnye, melybe ksbb bekapcsoltk a fvros vodit is. Az 1927-ben megalaktott n. Zldkereszt mozgalom amellett, hogy elltta a legklnbzbb korcsoportok s betegsgcsoportok vdelmt, tevkenysgnek 60-65%-ban az anya - s csecsemvdelmet szolglta.
Slyos gondot okozott ezen a tren a csecsemhalandsg magas arnya. Nyugat Eurpban ez 100 lveszletettre 4 - 8, haznkban 14 f krl mozgott. Mindez a szletsek szmnak vtizedes cskkensvel sok iskola s pedaggus flslegess vlsnak fenyeget kpt idzte el. Ezek a gondok indtottk tjra az llam, az egyhzak s a trsadalmi egyesletek csaldvd tevkenysgt. Ezek sszefogsra a Magyar Csaldvdelmi Szvetsg szolglt. Elsrend clknt az "elrhetetlent" tztk ki, azt, hogy ott szlessen tbb gyermek, ahol rtkes hajlamokat rklhet. Hiszen nem csak az utdok szmt, hanem azok minsgt is fontosnak tartottk, mivel az iskolai nevels csak az rkltt adottsgokra pthetett.
Az Orszgos Stefnia Szvetsg anya- s csecsemvd intzetei a higinia npszerstsn kvl ellenriztk a vdintzet krzetbe tartoz asszonyok terhessgnek lefolyst, s a mr megszletett csecsem fejldst. A szvetsg eladsokkal s ingyenes kiadvnyokkal folytatta felvilgost munkjt. Klns slyt fektettek a termszetes tplls propaglsra. A szksges vegyes vagy mestersges tpllkozs irnytst is ellttk szigor orvosi javallat mellett.
A termszetes csecsemtplls rdekben a rszorul anyt csecsemjvel egytt n. tpszlkhz helyeztk. (Nyugat Eurpban n. szoptatsi seglyeket nyjtottak ebben az esetben.)
Gyermekvdelmi intzmnyek
Az egszsggyi ellts szintjt emelenden 1935 ta egyves tanfolyamokat indtottak a bbakpz intzetekben. Orszgosan az 1937/38. tanvben 6 ilyen ltezett.
A gygypedaggiai iskolk is a mr korbban megismert formban s feladatokkal mkdtek. Az 1937/38. tanvben 11 siketnma s 6 vakok oktatst vgz intzet volt az orszgban. A szellemi fogyatkosok s gyengeelmjek szmra 6 intzet s 20 llami, valamint szmos fvrosi osztly llt rendelkezsre. Tdbeteg gyermekeknek rszben llami, rszben magn iskolaszanatriumokat hoztak ltre. Nyomork gyermekek oktatsval a Nyomork Gyermekek Orszgos Otthona foglalkozott.
Javt - nevel intzetekbl 4 mkdtt a jelzett tanvben, de ezek mellett lteztek brtn - s foghziskolk is. Utbbiak ffelgyelett az igazsggy miniszter, a gygytva nevelkt a kultuszminiszter ltta el. Ebben a munkban a VKM legfbb vlemnyez szerve a Gygypedaggiai Intzetek Orszgos Szaktancsa volt. Az llami Gygypedaggiai Pszicholgiai Laboratrium, a M.Kir.Gyermekllektani Intzet, az llami Gygypedaggiai Orszgos Tancsad, s a Magyar Gygypedaggiai Trsasg folytatta a megelzst, a tancsadst s a tudomnyos kutatst.
A gyermekvdelmet 55 rvahz, 22 szeretethz s 9 llami gyermekmenhely szolglta. Utbbiak 1938-ban kzel 42 ezer gyermeket fogadtak be.
1919-et kveten a gyermekvdelmet a megvltozott viszonyoknak megfelelen tszerveztk. Az llami gyermekmenhelyek minden gyermekkel elvgeztettk az elemi npiskolt, a kivl tehetsgeket polgri iskolba, kivtelesen kzpiskolba is berathattk. Az ipari plyra trekvket tanoncoknak szerzdtettk. Kln gondoskods trtnt a hadirvkrl. Az egszsges s klns nevelst nem ignyl gyermekeket tovbbra is jl megvlasztott s arra vllalkoz nevelszlknl helyeztk el.
Az intzetek szervezsben az volt a trekvs, hogy a csaldi elvet a nagy tmegen bell is megprbljk meghonostani. Nem tartottk jnak a kaszrnyaszer pleteket, de ezekben a nevelk szmnak emelsvel megvalsthatnak lttk a csaldi rendszer s vele egytt az individualizl nevels kialaktst. Az rvahzak rendszerint 6-7 ves gyermekeket vettek fel. Szksgesnek vltk, hogy az intzetekbe 6 vnl fiatalabbak is felvehetk legyenek. Ez esetben kln csecsemosztlyt s gyermekkertet kellett ltesteni, megfelel felgyel-szemlyzettel, gyermekkertsznkkel s dajkkkal.
Fontosnak s nlklzhetetlennek tartottk, hogy az intzetekbl kilpettek rendszeresen felkereshessk volt otthonukat, s ott mindig j tanccsal s segllyel lssk el ket. Szorgalmaztk, hogy a tovbbtanulkat csaldoknl, a tanoncokat pedig valamely tanonc-otthonban helyezzk el.
Hasznosnak talltk a tpllkozs egyszersgt, szem eltt tartva, hogy a gyermekek javarsze proletr krnyezetbl rkezett, s oda is trt vissza. Ezrt az tkezsnek az egyszer polgr asztalhoz kellet igazodnia, a nvnyi eredet tpllk uralkodsval. Az tkeztetst kis csoportokban tartottk megfelelnek, mely inkbb emlkeztetett a csaldra, s a gyermekek felgyelet is knnyebb volt.
Az ltzkdsnl tlre poszt, nyrra vszonkabtot, mellnyt s nadrgot ajnlottak, lehetleg egyenruha - kls nlklzsvel. Lbbeliknt tlre magas szr csizmt, nyrra szandlt tartottak hasznosnak.
A frdst a higiniai szempontokon tl nevel jellegnek is tartottk. Legelnysebbnek a frds szssal val egybektst ajnlottk. A tli frdst elegendnek tartottk kthetenknt, lehetleg kdban, vagy medencben. Klnsen a zuhanyozst tmogattk, annak mechanikai hatsa miatt.
A koedukcit ltalban a 14. letvig elnysnek talltk, mivel ez is kzelebb vitte a gyermekeket a csaldhoz, s egyfajta szellemi kzssget hozott ltre. Viszont a puberts lefolysnak eltrse miatt a kt nem klnvlasztst ajnlottk a serdlkorban.
Kiemelked szerepet tulajdontottak a gyermekek foglalkoztatsnak s szrakoztatsnak. Elnysnek lttk a hziipari tevkenysget (knyvktszet, kosrfons..stb.). Emellett a lnyokkal a hz krli munkkat is elsajtttattk: ruhakszts s javts, a hztarts alapjainak gyakorlati elsajttsa, a kisebbek polsa s segtse, a betegek szakszer polsa. A zenei tudst (nek, hangszerek) mind a szrakoztats, mind a nevels szempontjbl fontosnak tartottk, hasonlan az nkpzkrkhz. A gyermekek sznnapjaira sszel, tavasszal s a nyr elejn kirndulsokat, tlen, s rossz id esetn mzeumok s killtsok ltogatst terveztk. Nyrra az intzeten kvl tltend idt ajnlottk, mely alatt az intzetet megfelelen fel lehetett jtani. Ez alatt a gyerekek a nyri telepen voltak, melyet mind oktatsi, mind a termszet megismerse szempontjbl fontosnak tartottak. Minden rvahznak ajnlottk, hogy szervezzen nll nyri telepet, vagy lpjen sszekttetsbe egy telept egyeslettel. Ilyen minta-nyaraltelep lteslt Tahittfalun.
Fontos szerepe volt az intzet orvosnak, akinek a legfontosabb feladata a gyermek felvtelekor, annak egszsggyi s higiniai kivizsglsa volt. Emellett a hz tisztasga, az telek minsge, a ruhzat sszelltsa s tisztntartsa, a frdzs, az iskola s a munkatermek kell vilgtsa s szellztetse, mind olyan tnyezk voltak, melyekre dnt befolyssal kellett lennie. A higiniai munkban a belgygyszt szemsz, flsz s fogsz segtette.
A beteg nvendket nagyrszt az intzetben poltk. Kivtelt a mtti esetek s a fertz betegsgben szenvedk alkottk. Ezekhez kln betegpavilon s megfelel polszemlyzet felvtelt tartottk fontosnak.
Fontos szerepet szntak az intzet orvosnak a gyermektanulmnyi munkban is, de a gyermek elbocstsa eltt a foglalkozs megvlasztsnl is dntnek tartottk a vlemnyt.
Az iskolai vgzettsg szempontjbl az elemit - illetve a polgri iskolait - mivel azok a legtbb ipari plyra nzve elegendek voltak - megfelelnek tartottk. Ugyanakkor gondoskodtak arrl, hogy a tanoncokat ne hasznljk ki, mint cseldet, hanem rgtn mestersgvel foglalkozzk.
Kisdedvs
A kisdedvs az 1891:XV.tc.-re plt a kt vilghbor kztt is,s feladata a 3-6 ves gyermekek polsa s gondozsa, a szlk tvolltben fenyeget veszlyektl val megvsuk volt. Emellett rendre, tisztasgra szoktatsuk, s gyessgknek, kedlyknek s rtelmknek, korukhoz mrt fejlesztse is folyt. Az vodkban elleneztk az iskolai jelleg tantst. Munkjuk rszben nemzeti, rszben frbeli indttats volt, de megjelentek a Montessori szellemt sugrz vodk is.
Az llami s a kzsgi vodk ingyenesek voltak, a felekezetiek mrskelt djat szedhettek a tehetsebb szlktl. Egy-egy vodba 80-nl tbb gyermek, tovbb beteg, vagy elmefogyatkos nem jrhatott. Az vodkban vnl csak kisdedvt vgzetteket lehetett alkalmazni. Az lland s a nyri menedkhzak vezetit rvidebb tanfolyamokon kpeztk ki.
A nehezed trsadalmi s gazdasgi viszonyok kvetkeztben az vodk mind nagyobb szmban alakultak t rszben vagy egszben napkzi otthonos rendszerv. gy ezek nem csupn a nap nhny rjra ptoltk a szli nevelst. Ezt a formt klnsen azon szlk krben srgettk, aki egsz napjukat otthonuktl tvol, munkban tltttk, s csak ks este trtek haza. Ugyanakkor ezt knyszermegoldsnak tartottk, szksges rossznak, melyet a nagyobb rossz elkerlse vgett tmogattak a gazdasgi s szocilis helyzet javulsig. Mivel a nevelst elssorban a szl ktelessgnek tartottk, ezrt vigyztak arra, hogy valban csak azok vegyk ignybe az egsz napos vodt, aki erre r volt szorulva.
Szocilisan s pedaggiai szempontbl ugyanis elsrendnek tartottk, hogy az anyt ne vonjk el a nevels munkjtl. Ezrt szocilis s karitatv intzmnyekkel nlklzhetv akartk tenni az egsz napos vodkat.
Az vodkat a higinia s a pedaggia kvetelmnyeinek megfelelen gondoltk berendezni, mgpedig gy, hogy ez alkalmazkodjon az otthoni krnyezethez, ahonnan a gyermekek jttek. Ezrt nem tartottk jnak, hogy az voda olyan ignyeket neveljen a gyermekekbe, amelyeket otthon, s taln egsz letben sem lesz majd kpes kielgteni. gy vltk, hogy az ilyen gyermek az vodbl kikerlve kitasztottnak rzi majd magt, elgedetlen lesz krlmnyeivel, de mg a szlkben is fokozza a trsadalmi elgedetlensget az olyan voda, amelynek fnyz berendezst otthon tvolrl sem tudjk biztostani. Ezrt inkbb a szerny, egyszer, de mgis egszsges berendezs vodkat ajnlottk, melyek egyben megtantottk a szlket arra is, hogyan lehet szerny otthonukat gyermekeik szmra az adott krlmnyeknek legmegfelelbben berendezni.
Az vodai foglalkoztats ideje rendszerint dleltt 3, dlutn 2 rt vett ignybe, s anyaga a kvetkez volt: fohszszer ima, beszd-s rtelemgyakorlatok, nek, testgyakorls, jtk s kisdedkzimunka. A beszd- s rtelemgyakorlatok krben az vn beszlgetett a gyermekekkel a szemllet - s rdekldsi krkbe es trgyakrl s esemnyekrl, emellett a gyermekek mondkkat s verseket tanultak, mesket s elbeszlseket hallgattak. A jtk fellelte a klnbz trsas- s alkotjtkokat. A kzimunka keretben alkalmat nyertek a gyerekek, hogy rajzolhassanak s sznezhessenek, valamint klnbz anyagokbl (agyag, homok, k, papr..stb.) kpessgkhz mrt alakokat elllthassanak.
Egy nap lefolysa a kisdedvban a kvetkez volt:
A gyerekek 8-3/4 9-ig gylekeztek tlen a jtkteremben, nyron, az udvaron. Ez alatt szabadon jtszottak, mikzben az vn ellenrizte tisztasgukat s megfigyelte tevkenysgket.
A tulajdonkppeni foglalkozs 9-10-ig tartott. Ezt kvette egy flrs tzraizs, majd a gyerekek jtszottak, vagy mest hallgattak. A dleltti foglalkozst ima zrta, mely utn 11 rakor, ha az voda nem volt egyttal napkzi is, mindenki hazament. Napkzis ellts esetn ebdeltek, majd lepihentek.
Dlutn 2-3-ig tartott a gylekezs. Az imt kveten 3-4-ig volt a dlelttihez hasonlan kt flrs foglalkozs. 4 rakor uzsonnt kaptak a gyerekek, majd jtszottak, s vgl 5 rakor mentek haza.
A foglalkozsokat befolysolta, hogy az adott voda a hagyomnyos nemzeti, a Frbel, vagy a Montessori fle rendszert alkalmazta, illetve melyik hatott leginkbb mkdsre.
A kisdedvk helyi hatsgai a felgyel bizottsgok voltak. A kzsgiek legalbb 5 vlasztott tagbl lltak, melynek hivatalbl tagja volt a tisztiorvos is. Az llamiakt a belgyminiszter nevezte ki. A kzsgi vagy hitfelekezeti iskolaszk ntagokkal s a kzsgi orvossal kiegsztve, egyttal kisdedv-intzeti felgyel bizottsgknt is funkcionlt. Hasonl volt a helyzet az llami iskolagondnoksgokkal is.
A felgyel bizottsgok teendi a kvetkezk voltak: a kzsgi vodknl az vn vlasztsa; az vintzet ltogatsa s az ott foly munka ellenrzse; az vodba jrs ktelezettsgnek ellenrzse; az voda anyagi gyeinek vezetse, felgyelet. Az vodk felsbb hatsgai a kir. tanfelgyel, a tankerleti figazgat s a trvnyhatsgi bizottsg npoktatsgyi albizottsga, illetve a megfelel egyhzmegyei hatsgok voltak.
Az llami ffelgyeletet az sszes vintzet felett az 1891:XV.tc. rtelmben a valls- s kzoktatsgyi (VKM) miniszter gyakorolta a kir. tanfelgyelk tjn. Az 1936:XXIII.tc. rtelmben eme hatskr a belgyminiszterre szllt t, kivve a kisdedvs cljaira szolgl intzmnyek nevelsi felgyelett, mely tovbbra is a VKM. miniszter hatskrbe tartozott. Mivel a kisdedv a legszegnyebb nprtegek szli felgyelet nlkl marad gyermekeinek szocilis intzmnyv vlt, ppen ezrt npegszsg-vdelmi feladatait csak gy tudta megvalstani, ha kiegszt rszv vlik a np- s gyermekvdelem orszgos szervezetnek, mely a belgyminisztrium hatskrbe tartozott. A tervek szerint az vodk jvend szervezetben egyenrang szerepet jtszott volna a gyermekek szocilis gondozs, az egszsgvdelem s a nevels.
Az 1936-os trvny az 1.030/1936.I.B.m.sz. rendelet alapjn a kir. tanfelgyel helyett a m. kir. tiszti forvost jellte ki illetkesknt az albbi gyekben: a kisdedvs fejlesztsre vonatkoz javaslatok ksztse; az llami kisdedvk (gyermekmenedkhzak) fellltsra vonatkoz trgyalsok lefolytatsa; a kisdedvk (gyermekmenedkhzak) ellenrzse, az vnk (menedkhz-vezetnk) nyilvntartsa s a kir. tanfelgyelvel egyetrtve val minstse; az llami vn (menedkhz-vezetn) alkalmazsra, kinevezsre, thelyezsre, nyugdjazsra, vgelbns al vonsra vonatkoz elterjesztsttel; az jonnan alkalmazott, illetve thelyezett vn illetmnyeinek kiutalsa irnti javaslatttel; az llam, a kzsg s az izraelita hitkzsg ltal fenntartott kisdedvodkban az vn rszre 8 napnl hosszabb, de 3 hnapot meg nem halad betegszabadsg engedlyezse.
Magyarorszgon 1918-ban 767 rendes kisdedv, 75 lland s 34 nyri menedkhz maradt. Az 1917/18. tanvben 1810 rendes kisdedv, 152 lland s 227 menedkhz mkdtt.
Az 1937/38. tanvben 1140 rendes kisdedv, 45 lland s 124 nyri menedkhz mkdtt az orszgban. Ezekben az oktat szemlyzet szma 1593, 45, s 129 volt. A kisdedvk nvendkeinek szma a kvetkezkppen alakult: 112 143, 3 776, s 8 604 f, sszesen 124 523 f.
A kisdedvk tbb mint a felt az llam s a kzsgek tartottk fenn (404, illetve 476). A felekezetek kzl kimagaslott a katolikus egyhz, ahol szmuk 174 volt.
A napkzi otthon
Az iskols gyermekek napkzi elltsnak fontossgt az adta meg, hogy a szlk munkaviszonya, szegnysge folytn a gyermekek egy rszt a testi s lelki elhanyagols veszlye fenyegette. A gyermekek szocilis helyzete, s az iskoln kvli idben a csaldi hz nevel munkjnak hinya vetette fel az iskolt kvet napkzi otthonok tmeges fellltsnak gondolatt. Az intzmny elszr Budapesten jtt ltre. Itt ugyanis az egyhuzamos tants kvetkeztben az elemi iskolban az rk a dleltti idszakra estek, s dlutn a gyerekek hazamentek. Mivel sok szl dolgozott dlutn is, ezrt gyermekeik megfelel, megnyugtat elltsrl s nevelsrl, felgyeletrl nem tudtak gondoskodni.
Napkzibe a kielgt felgyelet nlklieket, s nem megfelel krnyezetben lket, s azokat vettk fel, akik brmilyen okbl is, de lemaradtak a tanulsban.
A napkzis foglalkozs a kvetkezkppen nzett ki. A dleltti tanulst kveten felkerestk a gylekezsre kijellt helyisget, ahol az otthont vezet tantval beszlgettek. Ezt kveten ebdeltek. A tant feladata volt, hogy hozzszoktassa a gyermekeket az tkezs eltti imdkozshoz, az eveszkzk helyes hasznlathoz, a klnbz telek fogyasztshoz.
Az ebd utn beszlgets, pihens s alvs kvetkezett dlutn 2 rig. A jtkkal egybekapcsolt sta rendesen 1- 1 1/2 rt vett ignybe. 1/2 4-kor fogtak hozz a kzimunkhoz (szljdhz), amely agyagmintzsbl, paprmunkbl vagy rafiafonsbl llt.
A napot jtk, mese, nek fejezte be. A jtkoknl az iskolai fegyelem kizrst javasoltk. Termszetesen a napirendet befolysoltk a helyi lehetsgek s krlmnyek, valamint az idjrs. Amennyiben a napkzi otthon rszre nem llt rendelkezsre kln helyisg, a torna, vagy kzgyessg gyakorlsra szolgl termet hasznltk. Itt volt a reggeli, az ebd s az uzsonna is, s itt jtszottak, nekeltek, olvastak, s ksztettk kzimunkikat s feladataikat a gyerekek. Az tkezseknl kiemeltk a nvnyi tpllk fontossgt. Klnsen fontosnak tartottk a reggelit, s azon bell a tej kiemelked szerept. Az ebdet sok helyen npkonyhban tltttk el a gyerekek, ami olcsbb volt a helyi fzsnl.
Orvosilag, higiniailag fontosnak tartottk a zuhanyfrdket a napkzi otthonokban. A "plenus venter non studet libenter" (tele gyomorral nem tanul szvesen az ember) elvvel szemben inkbb azt tartottk szem eltt, hogy a korg gyomor szellemi munkra alig serkent.
A napkzisek testi s lelki fejldshez hozzjrult, hogy a tant, tantvnyait jl megismerve az oktatsnl kellkppen differencilhatott, a napkzi pedig a csald, valamint az iskola kztti kapcsolatot teremtette meg.
gy lttk, ha a gyermeket az iskolav folyamn a zlls veszlye fenyegeti, mg jobban ll ez a nyri sznidre, ezrt szksgesnek lttk, hogy nyron is mkdjk napkzi otthon. Ez a sznidei gyermektelepekrl kiszorultak helyzett is enyhtette volna.
Sznidei gyermektelepek
Ltrejttket az indokolta, hogy a szegny tanulknak a sznidben rendszeresen ms vidkre val elhelyezst meg kellet oldani, hogy az iskolav fradalmai utn a vros s a laks rossz lgkrbl kikerlve, j, s maradand ert szerezzenek a jvendre.
Az idelis telep ismrvei a kvetkezk voltak:
- a klimatolgia sszes javallatnak megfelel (sksg, hegyvidk, tenger);
- megfelelnek a kzlekedsi eszkzk;
- a vroshoz ne legyen tl kzel;
- a hozztartozk ltogatsai ne legyenek gyakoriak;
- a lgkr pratartalma;
- a j vz;
- megfelel pletek a gyermekek elhelyezsre
A sznidei gyermektelepek hrom fejldsi fokozaton mentek keresztl. Trtnhetett az elhelyezs egyes csaldoknl, lehetett csoportos kitelepts ms tulajdonban lv pletekbe s az egyeslet birtokt kpez telepre.
A csaldos elhelyezsnl ers ellenrzst tartottak fontosnak, hogy a pnzrt vllal, nyerszkedket ki tudjuk zrni. Veszlyesnek talltk a j szndk elknyeztetst is. Ezrt inkbb azt az elhelyezst tmogattk, melynl a csoportok pedaggusok vezetse alatt lltak, s gy testi-lelki nevelsk egysgesen trtnhetett, s kellkppen ellenrizhet is volt. A csaldoknl elhelyezett gyermekek egysges felgyelett gy gondoltk biztostani, hogy sta, jtk s a szellemi szrakoztatsuk csoportosan trtnt. Klnsen elnysnek tartottk, ha a vrosi gyermekek az egyeslet kltsgn utazhattak vidki rokonaikhoz.
A csoportokban val dls mdozatai kzl a legelterjedtebb az volt, amikor a gyermekek az illet falu iskoljban, vagy ms ingyenes illetve olcsn brelhet pletben laktak, s elltsukrl fejenknt megllaptott sszegrt a falu egyik kocsmja gondoskodott. Ilyen krlmnyek kztt azonban a hltermek, s a tplls nem volt megfelel.
Jobb elltst biztostottak azok a telepek, ahol a szakcs vagy fzn is dolgozott, mely ltal az ellts mg olcsbb is vlt.
A legelnysebb az egyeslet sajt telepn trtn dls volt. A tmeges elhelyezs egyetlen htrnynak az esetleges fertz betegsgek fellpse esetn a gyors tovaterjedst tartottk-. Ennek a szigor orvosi felgyelettel s a megfelel elklnt helyisggel tudtk gtjt llni. Mintaszernek tartottk nemzetkzi viszonylatban is a budapesti sznidei gyermektelep zebegnyi s hegybnyai telepeit. Hasonlan magas szint volt a budapesti izraelita fi-rvahz nyri telepe Tahin, mely a volt Ttfalussy-Koltai kastlyban mkdtt virgos kerttel, 1800 ngyszgl gymlcsssel, 2 hold szlvel, nagy terlet szntflddel, uszodval 200 gyermek szmra.
Angliban pl. stortboros nyaralsokat szerveztek nagyobb gyermekeknek, melynek egszsgessge mellett, annak olcssgt emeltk ki, a strakat ugyanis a katonasgtl kaptk klcsn.
A sznidei telepeken nagy hangslyt fektettek a megfelel tpllkozsra is. Erre ugyanaz volt a szably, mint a laksra: megfelel legyen, egyszer, hogy a gyermek hazatrte utn a szli hzban kapottakat ne becsmrelje. Szintn fontos krds volt a gyermekek foglalkoztatsa. A szabad termszet megismerst stakzben s kirndulsok alkalmval tartottk a legmegfelelbbnek. gy amit az iskolban megtanult termszetrajzban, azt gyakorlatilag is megismerhette. gy vltk, hogy ezen az ton meg lehet kedveltetni a vrosi gyermekekkel a termszet mellett a fldmvelst is.
A telepek vezetse vilgszerte pedaggusok kezben volt. Legelnysebbnek azt tartottk, ha egy tantpr vllalta az gyeletet, mely esetben a fegyelem fenntartja, s a kirndulsok szervezje a frfi, a hztartst s a csaldanyai teendket pedig egy tantn, vagy a tant felesge ltta el.
A kitelepts idtartama 2-8 ht kztt ingadozott. Az egy hnapi tartzkodst tlagban elegendnek tartottk. Az esetleges tovbbmaradsrl a telep orvosa dnthetett. Fontosnak lttk, hogy a gyermekek ne csak egyszer kerljenek a telepekre, hanem a szksgesnek megfelelen tbb egymst kvet nyron is.
A gyermekek kivlasztsra alapos orvosi vizsglat szolglt. A felvtelre a vagyoni s az egszsggyi llapot jogostott. Ugyanakkor pl. Franciaorszgban a kitelepts a j tanuls egyfajta megjutalmazsa volt. Magyarorszgon azon gyermekeket helyeztk el a gyermektelepeken, akiknek nem volt szervi elvltozsa, azonban kevsb ellenll szervezetk miatt szksgk volt egszsgk megerstsre.
A beteg gyermekek elhelyezsre a gyermekszanatriumok s gyermekkrhzak szolgltak. Magyarorszgon az els ilyen intzmnyt Balatonalmdiban hoztk ltre 1913-ban 209 ggyal, a msikat Balatonszabadiban 1917-ben 526 ggyal.
A kiteleptettek letkora tlagban 7-14 kztt mozgott, akrcsak Eurpa ms llamaiban. Az USA-ban a nagyobb gyermekeken kvl csecsemket is fogadtak anyjukkal egytt a telepek.
A nyaraltatst azonban nem talltk a legtkletesebb formnak, mivel az a gyermekek szmra a vgleges egszsget nem adhatta vissza, mivel csak a nyri idszakra korltozdott. Ennek a problmnak az thidalsra szolglt az erdei iskola intzmnye.
|