15-s ttel
P.I. 2006.05.09. 15:22
Npfiskola
A 30-as vek msodik felben a legszlesebb tmegek mveltsgt biztost intzmnyek irnyba fordult a figyelem. Mind a hivatalos kultrpolitika, mind a klnbz trsadalmi s vallsos szervezetek, mind a magyar irodalom kiemelked kpviseli hozzjrultak ahhoz, hogy az anyagi lehetsgek bvlsekor tbb terleten is megindulhasson a fejleszt munka. Kardinlis krdsknt vetdtt fel az iskoln kvli npnevels, a npi tehetsgek kiemelsnek lehetsge, valamint a nyolcosztlyos elemi npiskola megteremtse.
Az iskoln kvli npmvels terletn a skandinv orszgokban a mlt szzadban ltrejtt npfiskolai mozgalom Magyarorszgon mr az 1890-es vekben megjelent ugyan, de teljes megvalstsra elszr 1914-ben kerlt sor Bajaszentivnon. Ennek ltrehozst a VKM tmogatsval mkd Orszgos Szabadoktatsi Tancs segtette. Az I. vilghbort kveten a klnbz ifjsgi mozgalmak lettek felkaroli. Ezek kz tartozott a Katolikus Agrrifjsgi Legnyegyletek Orszgos Testlete (KALOT), a Katolikus Lnyok ltalnos Szvetsge (KALSZ), a protestns Keresztyn Ifjsgi egyeslet (KIE), a Reformtus Dikmozgalom ( Soli Deo Gloria - Egyedl Isten a dicssg), s a Magyar Evangliumi Keresztyn Dikszvetsg ( MEKDESZ).
A npfiskolai mozgalom igazi virgkornak kezdete egybeesett a kultuszkormnyzat npmveltsget emelend s a npi tehetsgek tmogatst elsegtend elkpzelseinek gyakorlatba val tltetsvel.
1936. februr 1-jn kezddtt Srospatakon az a npfiskolai tanfolyam, melynek nyomn nhny ven bell valsgos npfiskolai lz bontakozott ki. Ennek egyfajta sszehangolsra s segtsre alaktottk meg 1941-ben a Npfiskolai Tancsot a KALOT, a KALSZ, a KIE s a KLE (Keresztyn Lenyegyeslet) 7 - 7 tagjval. Elnke a protestns Szab Zoltn professzor, alelnke pedig a jezsuita Kerkai Jen lett. A npfiskolt olyan intzmnynek fogtk fel, mely az iskolbl kikerlt ifjsg vallsi, nemzeti s hivatsbeli nevelst biztostotta legalbb kt s fl hnap terjedelemben. Ehhez specilis pedaggiai eljrs alkalmazst tartottk szksgesnek. Ez a kzssg kialaktst, a nevel szemlyisgnek s a kzlt tartalomnak az egyttes hatst, s az ntevkenysgre val ksztetst, a gyakorlatiassgot jelentette.
Az llamtl val fggetlenedsi szndkot jelzi, hogy ugyan tmogatst ignyeltek tle, de irnytst nem fogadtk el. ppen ezrt - a soha el nem kszlt - npfiskolai trvny megalkotst srgettk. A Tancs mkdsnek ideje alatt egyfajta vallsi s nemzeti egysg megvalsulsnak volt a mintakpe. Mindez egy olyan idszakban, amikor ppen ezzel ellenttes tendencik ersdtek fel a hbors vekben.
Mivel a katolikus s az llami npfiskolkrl rszletes kimutatst nem vezettek, ezrt csak a protestnsok adatai maradtak fenn az 1936 - 1948 kztti idszakrl. Utbbi 57 helyen volt 3 786 fi s 1 033 leny rszvtelvel. Ez 126 fi s 41 lenytanfolyamot jelentett.
A npfiskolk nagyobb hnyadt az egyhzak szerveztk. Nem szabad elfelejteni, hogy az egyhzak jelentettk a parasztsg szmra a legtfogbb szervez - s nevelert. Az llam azrt tartotta szksgesnek ezt a formt, mivel az agrrnpessg jelents hnyada csak az elemi npiskola 4 osztlyt vgezte el, s ez gazdasgi s politikai problmkat okozhatott. Az n. szabadtantst ezrt az orszg szocilis biztonsghoz is nlklzhetetlennek lttk. Cljaknt a nemzeti, vallserklcss vilgszemllet kialaktst szabtk meg. Ebbl kvetkezett a szabadtants ketts irnya. Az egyik a gazdasgi, a msik az ltalnos kzismeretei trgyak kzlse volt. Ezek egybekapcsoldstl vrtk a clzott trsadalmi rtegek (kisgazdk s mezgazdasgi munksok) mobilizcijnak felgyorsulst.
A npfiskolk szellemi tmogatsban kiemelked szerepet jtszott a npi rk mozgalma s folyiratuk a Kelet Npe is. Mricz Zsigmond 1940-ben mr a npfiskolk sikereirl rt. Ezek npszersgt azzal magyarzta, hogy a ktelez mindennapi iskolba jrs a gyermek 12 ves korig tartva azon tl csak az letbl szerzett tapasztalatok tjn tanulhattak a kzpfokon tovbb nem haladk. Mricz rvid tvon a meglv hinyok ptlsra megfelelnek tallta a npfiskolkat, de hosszabb tvon az elemi npiskolk kln vrosi s falusi irnynak kialaktsban ltta a megoldst. Boldizsr Ivn, Mricz felvetsre a dn plda nyomn egy "Magyar Npfiskolai Trsasg" alaptsnak tervvel vlaszolt,mely mint lttuk 1941-ben Npfiskolai Tancs nven ltre is jtt. Boldizsr szksgesnek ltta a napi politikai clok kizrst, s a mozgalom politikamentessgt. Ugyanakkor a politika rdekldst jelzi, hogy grf Teleki Pl miniszterelnk a faluszvetsg 1940-es kongresszusn a kvetkezket mondta: " A mi sajt npfiskola ksrletnk nem akar ms iskola lenni: szlltanya azoknak, akik az letbl jnnek, s meg akarjk tallni azt az utat. Hajlk, fedl, s tanultsgban regebbek jelenlte a tapasztalatlanoknak, akik most keresik a tudst."
Ezeket kveten sok - sok terv, elkpzels tmogatta a npfiskolk gyt, de megszlaltak az ellenzk is. Erdei Ferenc gy ltta, hogy a parasztsgnak a trsadalomban elfoglalt lnyegesen eltr helyzete miatt nem lehet az itthoniaktl azt vrni, amit az szaki llamokban produkltak. Fja Gza is a np felemelkedst a paraszti letforma mindenirny korszerststl vrta, mely magban foglalta a npi kultrpolitika mellett a fldreform s a szvetkezetek kvetelst is. Ezen bell a Fja elkpzelte npfiskola tetzte volna be a parasztsg elitjnek mvelst, megfelel vezetrteget adva a falvaknak. Ezrt a npfiskola feladatt nem szakmai ismeretek adsban, hanem abban ltta, hogy a parasztsg nemzeti s emberi szerept tudatostsa, megismertetve velk a magyarsg dnt fontossg irodalmi s trtneti esemnyeit, a kzsgi, a megyei s az llami let politikai s gazdasgi szervezett, s az alaptrvnyeket. Fja teht a legfontosabbnak azt tartotta, hogy a paraszti elitet bevezessk a kor gazdasgi, trsadalmi, kulturlis letbe s magasabb ismeretvilgba. ppen ezrt Erdeihez hasonlan a magyar adottsgokbl val kiinduls mellett szlt. A magyar falvak felemelshez tartottk nlklzhetetlennek a npfiskolai hlzat kiptst.
1940-ben valsgos npfiskolalz trt ki haznkban. A megvalsultak kztt ugyangy voltak 3 ves - vi hrom hnapos gazdasgi szaktanfolyamok, kulturlis tantrgyakkal s gazdasgi szaktantkkal -, mint nhny napig tart - zmmel csak ltalnos mveltsget ad tantrgyakkal rendelkez - intzmnyek. Ezen a tren bizonyos egysg megteremtst lttk jnak. Bartk Jnos ezzel kapcsolatban a npfiskolk vezetinek s tantinak rendszeres tapasztalatcserjnek megszervezst, a vlemnyek, eredmnyek s problmk szabad ramlsnak biztostst emelte ki. Ennek volt egyfajta megvalsulsa, hogy 1942. janur 1-tl a Kelet Npe minden szmnak elejn a npfiskolk aktulis problmival, krdseivel foglalkozott.
A rendezst szolglta Mricz Zsigmond orszgos agitcija mellett Nmeth Lszl hres tervezete s Trkvsz ti hznak felajnlsa is. Ez utbbihoz csatlakozott tbbek kztt Illys Gyula s Srkzi Gyrgy (1899-1945) is, akik pnzadomnyokkal segtettk a npfiskolagyet. Budapest plettel jrult hozz a terv megvalstshoz. Mivel a kultusztrca is helyeselte ezeket a trekvseket, gy ltszott, hogy a szellem, az llam, a kzletek, s a trsadalom sszefogsval a nagy cl minl tkletesebben megvalsul. A hbor azonban ezt nem tette lehetv. 1945-tl kezdve pedig ms struktrban gondolkozva a npfiskolk korbbi formjra nem tartottak ignyt.
Tehetsgvdelem
A figyelem az iskoln kvli nevels mellett a tehetsgvdelem terletre is kiterjedt. A 30-as vekben, br lass temben, de tovbb folytatdott az alsbb nposztlyok behatolsa a felsoktatsba. Ugyanakkor 1930 s 1936 kztt jelen volt az rtelmisgi munkanlklisg, mely "csak" 10 % krl alakult, mivel akkor reztette hatst az I. vilghbor okozta demogrfiai mlypont. A megindul gazdasgi fellendls, az emigrls, ms plykon val elhelyezkeds, a munkahelyteremt akcik 1936 - 37-re jelentsen mrskeltk a munkanlklisget.
A trsadalom szegnyebb rtegeinek megjelense a felsoktatsban sokakat megrmtett. Ez derl ki tbbek kztt az 1936-ban lsez felsoktatsi kongresszus j nhny rsztvevjnek felszlalsbl is. Domanovszki Sndor egyetemi tanr az llshoz nem jut diplomsokat a forradalmi ideolgia terjesztinek tartotta, mint szellemi proletrokat. Ennek megakadlyozsra Weis Istvn szociolgus, nyugalmazott llamtitkr a munka melletti egyetemvgzs megtiltst javasolta. Ez egyrtelmen a szegny hallgatk ellen irnyult, akiknek otthoni tmogats hjn sajt munkjukkal kellett biztostani tanulsuk kltsgeit. B.Kiss Albert szegedi egyetemi tanr pedig egyenesen az llam s a trsadalom rdekeivel ellenttesnek nevezte, hogy az alacsonyabb rtegekbl szrmazk is diplomhoz juthassanak. Kornis Gyula elismerte, hogy a tehetsgen s a szellemen tl a trsadalmi s vagyoni helyzet is befolysolja a felsoktatsba val bekerlst. Az rtelmisgi munkanlklisg egyik okaknt Kornis a kispolgrsg s a munksosztly gyermekeinek egyetemeken, fiskolkon val nagyobb szm megjelenst nevezte meg. Ebben a legnagyobb problmt abban ltta, hogy a magas kultra demokratizldsval prhuzamosan verseny alakult ki ezen a terleten, mely a korbbi biztos meglhetst veszlyeztetve a rendszer irnti ellenszenvet nvelte. Ennek megakadlyozsra a kzpiskolban bevezetend szigor szelekci mellett llt ki. Ezt tmogatta Dr. Schtz Antal egyetemi tanr is, aki ezzel kapcsolatban a trsadalom rzkenysgre hvta fel a figyelmet. Dr.Huszti Jzsef egyetemi tanr a tehetsg-kivlasztsnl az intellektulis rtermettsg mellett a megkvnand erklcsi tulajdonsgok mrst is szksgesnek ltta. Ennek ideje s irnya krl szemben hosszas vita bontakozott ki.
A tehetsgments nem csak szlam voltt bizonytotta a "Horthy Mikls sztndjalap" lte s mkdse. Az sztndj odatlsnl egyenl mrtk rutaltsg s rdemessg mellett elnyben rszestettk az llami iskolk tanulit, a hadirvkat, a hadirokkantak, vitzek s tzharcosok gyermekeit, valamint az olyan szlkt, akik egyidben hromnl tbb gyermek nevelsrl gondoskodtak, s vgl az stermelk s kisiparos szlk kivl kpessg s kimagasl tehetsg gyermekeit.
1937-tl kezdve a hagyomnyos rtelmisgi munkanlklisg, s az elhelyezkedsi nehzsgek fokozatosan megszntek. Az llami tisztviselk szma 1937 s 1943 kztt 47 300-rl 93 800-ra ntt. A magyar kormny igyekezett minl tbb, addig is magyar szolglatban volt, illetve magyar diplomt szerzett tisztviselt, tantt, tanrt elhelyezni a visszacsatolt terletek llsignylinek rovsra is. A mgis lls nlkl maradk helyzett az n. zsidtrvnyek oldottk meg. 1938-ban a 20 %-on, 1939-ben pedig a 6 %-on felli zsid szrmazs tisztviselk s alkalmazottak elbocstst rendeltk el. Ugyanakkor a szabadfoglalkozs zsid rtelmisg nagy hnyadnak is megtiltottk hivatsuk gyakorlst.
Ezzel egyidben vlt hivatalos kormnyprogramm a npi tehetsgek felkarolsa: " A magyar rtelmisgi rtegbl kirekesztett zsidk s az eddig hamis szempontok szerint helytelenl kedvezmnyben rszestett hanyag s tehetsgtelen tanulk helybe lp leters npi gyermekek tanulmnyainak biztostsa ltal megmagyarostjuk a trsadalom folytonos megjulsnak egszsges folyamatt. " Ugyanekkor a Mrciusi Front az alsbb nposztlyok rdekben kvetelt progresszv tandjrendszert s minsgi szelekcit a kzp - s fiskolkon. 1939-ben az Egyeslt Magyar Prt is a gykeres tandjreformtl vrta, hogy a tnyleges tehetsg szabja meg az rtelmisgiv vlst. A Keresztny Nemzetiszocialista Prt a kzposztly felfrisstst a parasztsg soraibl vrta. A Nemzeti Parasztprt is npi gyker egyetemes magyar nemzetnevelst, j magyar kultrkzssget akart a parasztsg s munkssg teljes szellemi bekapcsolsval. A Szocildemokrata Prt mr az oktats teljes szabadsgt szorgalmazta.
j vonsknt jelentkezett, hogy mg a 30-as vek msodik felig a npi szrmazs dikok beolvasztsra trekedtek - a kzposztly asszimill erejre bzva azt -, addig 1938-tl, a Gyrffy-kollgium megalakulstl kezdve ezek tmrlst, ntudatuk nvekedst lthatjuk.
A tehetsgek kiemelsnek egyik sokat vitatott mdjt Zilahy Lajos vetette fel 1939-ben a Kelet Npe hasbjain, Kitnek Iskolja elnevezssel. Szemei eltt amerikai pldk (School of brillants; School for Leadership) lebegtek. Alapgondolata az volt, hogy a polgri letnek is megfelelen kikpzett vezrkarra van szksge. Magyarorszgon a rendszeres, szisztematikus felkutatsukat, nyomon kvetsket, irnytsukat s szellemi, anyagi tmogatsukat hinyolta. A Zilahy elkpzelte iskola a sztszrt tehetsgek sszefogst szolglta volna, megvva ket a nyomortl. Az llami s trsadalmi tmogatssal mkd intzmny 40 ft fogadott volna magba. Szathmry Lajos a Protestns Szemlben ugyan nem krdjelezte meg egy j magyar vezetrteg kikpzsnek szksgessgt, de annak mdjval mr vitzott Zilahyval. Tapasztalatait a hdmezvsrhelyi reformtus gimnzium mellett 1938 sze ta mkdtt ksrleti intzmnyben, a Tehetsges Tanulk Otthonban szerezte. Ennek alapjn vlte gy,- hogy a Kitnek Iskolja - mely a felsoktatsi intzmnyekbe val bejutst s az ottani eredmnyes tanulst akarta biztostani, a npi tmegek gyermekeit eleve kizrn, mivel ezek nagy rsze a kzpiskolba sem jutott be.
Fja Gza az elitkpzssel szemben a jv kultrpolitikjrl szlva a paraszti letforma gazdagtsban ltta a npi felemelkeds egyetlen tjt, mint mr rintettem a npfiskolkkal kapcsolatban.
Szab Dezs is elutastotta a szerinte mestersges elitkpzst, mivel gy ltta, hogy vezet rteget csak az let termelhet ki. Mr a kivlogats szempontjait sem tartotta megfeleleknek, hiszen a tiszta jeles nem azonos a tehetsgessel. A pedaggusok ltali kivlaszts szubjektv elemeire is felhvta a figyelmet, de elzrkzott a tehetsgversenyektl is. Klnsen veszlyesnek tartotta, hogy a "lombikintzmnyben" tanul kivlogatottakat a trsadalom s a politika vezetinek szntk, akikben elklntettsgk folytn is egyfajta trsadalomfelettisg tudata alakulhatott ki. Ennek folytn Szab szerint nem a kzssg, hanem kizrlag sajt ns rdekeik szolglatba fognak llni. Egyrtelmen ellenezte az ltala nem magyarnak tartott kzp - s felsosztly gyermekeinek tehetsgknt val kiemelst. Ezrt is j kzoktatspolitikt kvetelt, mely a magyarsg egszbl vlogat. Ehhez ingyenes npoktatst, a kzp - s felsfokon a vagyoni helyzetnek megfelel tandjakat, s a magyar parasztsg s a munkssg tehetsges gyermekeinek llami tmogatst akarta elrni.
Ehhez hasonlan Nmeth Lszl egyenesen numerus clausust kvetelt a Kelet Npben a np javra: "Mondja ki a trvny, hogy kzpfok iskolinkban a helyek 60 szzalkt magyar paraszt - s munksgyermekekkel kell betlteni. Ezeket a gyermekeket kln rtelemvizsgl bizottsgok vlogatjk ki a npiskolk legjobb tanulibl, s kln interntusokban ltjk el ket." Ettl a kzposztly megmagyarosodst, a kzposztly kisebb tehetsg gyermekeinek gyakorlati irnyba val irnytst vrta. Ugyanakkor elkpzelse nem tartalmazott kizr rendelkezseket. Ezzel lnyegben megerstette a "Tan"-ban 1934-ben megjelent gondolatait.
Szabhoz s Nmethez hasonlan Karcsony Sndor sem tartotta az iskolai szelekcit s tehetsgkutatst eredmnyesnek, mivel az nem a magyarsg egyetembl vlogatott. Emellett megkrdjelezte a vlogats objektivitst is, mivel az ltala idegennek nevezett fels osztly kultrjnak szintjn trtnt. "Ocsud magyarsg" c. 1942-ben megjelent knyvben kora kultrpolitikai trekvseit egyenesen a tvol - keleti terletek pacifiklshoz hasonltotta. gy ltta, hogy a vidket az igazi kultrval s civilizcival szemben alsbbrendnek tart nzetbl kvetkezett, hogy ide el kell vinni a kultrt, s a legkivlbbakat, legtehetsgesebbeket r kell venni annak tvtelre. Karcsony szerint ez csak az egyes egyneket s nem a nagyobb kzssgeket segti. Megoldst azonban nem tudott knlni, st egyetrtett azokkal, akik gy vltk, hogy nem szabad megfosztani a falut tehetsgeitl, s klnsen nem lehet ket "ktllel fogdosni".
A kormnyzatot rt kls nyoms is szerepet jtszott abban, hogy a VKM 1941. szeptember 9-n kiadta 57.436/1941.sz. rendelett, melyben sztndjalapot hozott ltre a tehetsges falusi szegny tanulk gimnziumi iskolztatsnak elmozdtsra. Hozzjrult ehhez tbbek kztt a reformtus egyhz ltal tmogatott tehetsgment mozgalom sikeressge is. A szegnysor, tehetsges magyar reformtus gyermekek iskolai nevelse a reformtus egyhz vszzados hagyomnyaihoz tartozott. Ennek adott j keretet Srospatak az 1935/36. tanvtl. A srospatakihoz olyan reformtus gimnziumok csatlakoztak, mint a miskolci s a hdmezvsrhelyi. Dr.Harsnyi Istvn ref. gimnziumi tanr - a ref. tehetsgments srospataki szervezje - 1941. december 4-n elhangzott eladsban mutatott r, hogy a VKM ppen a ref. egyetemes konvent ltal kidolgoztatott javaslatok hatsra hagyta srtetlenl az 1930:VII.tc. 2.. alapjn szedett npiskolai jradkot, mely a tehetsggondoz alapnak jutva biztostotta, hogy a tehetsgkutats az llamkincstr terhelse nlkl indulhasson el.
A Horthy Mikls sztndj s a kipts alatt lev dikotthoni hlzat ugyan segtette a tehetsgmentst, de vilgoss vlt, hogy a falusi s tanyasi szegnyeknek teljesen ingyenes elltst s oktatst kell biztostani. nmagukban ezek pozitv elkpzelsek s intzkedsek voltak ugyan, de a hozzjuk kapcsold politikai gondolatokat jl jellemzik Hman Blint szavai: " Clunk a magyar faj vdelme s megerstse, rtkments s ergyarapts ltal."
A falusi tehetsgments intzmnyrl 1941-ben szmolt be Szombatfalvy Gyrgy a "Np s Csaldvdelem" c. lapban. Az alapvet problmt helyesen az elmaradott gazdasgi s trsadalmi viszonyokban, s az avtt eszmnyekben ltta. Lnyeges vltozst jelentett a tehetsgments szempontjbl a Horthy Mikls sztndjalap szerepnek megvltoztatsa. Ez korbban csak a gimnzium fels osztlyainak, a gazdasgi kzpiskola tanulinak, valamint az egyetemi - fiskolai hallgatknak llt a rendelkezsre. Ebbl viszont a lakossg dnt hnyada kiesett. Ez hossz tvon, a viszonylag szk "mertsi" lehetsg miatt sznvonalsllyedshez vezethetett. Hiszen a kpessgek sem vagyoni helyzethez, sem a trsadalmi hovatartozstl, sem a gimnzium kzelsgtl nem fggtek. A baj orvoslsra a hmani kultrpolitika korbban a gimnzium humanisztikus jellegnek erstst, a gyakorlati kzpiskolk rendszernek kialaktst s a progresszv tandjak bevezetst sznta. Ezek azonban csak hossztvon hatottak. Az emelked tandjak pedig nem riasztottk vissza a vagyonosokat.
A 30-as vek vgtl a zsid lakossg politikai visszaszortsa s a revzis politika sikerei a magyar rtelmisg ptlsra irnytotta a figyelmet. Ezt a clt szolgltk az n. tehetsgment gimnziumok, melyeket kizrlag a vidki gimnziumok kzl jelltk ki. Az ide kerlknek tehetsgvizsglatokon kellett rszt vennik. Ezeken nem a tanulk tudst, hanem szellemi kpessgeiket, rtelmk erejt, tlkpessgket, emlkezkpessgket s kpzelerejket mrtk. Emellett figyelembe vettk a gyermekek tanti ltal ksztett jellemrajzokat is. A keret nagysgt vi 600 tanulban szabtk meg, s a teljes kiptsre 8 vet szntak. Ebbl a 600-as keretbl 90-et a reformtusoknak biztostottak azzal a kiktssel, hogy a ref. egyhz az llamihoz hasonl alapot hoz ltre. Ez vi 100 ezer pengt jelentett. Az llam rszrl ez tanulnknt 500 - 600 pengs tmogatst vont maga utn. Ez az elzetes szmtsok szerint a jelzett 8 v elteltvel a kzpiskolai kltsgvets 9 %-t ignyelte volna az llamtl.
Az els kpessgmegllapt versenyvizsgkat az Orszgos Magyar Falusi Tehetsgments Kzponti intzbizottsga 1942. mjus 28 - 29-n tartotta, mindentt azonos anyaggal. A behvott tanulkat az iskola ltta el, de a nagyon szegnyek tikltsgt az llam trtette. Ezt megelzen az elsdleges felkutatst az llami tangyi igazgatsi szervek vgeztk, mert csak gy lehetett az egyenletes s hinytalan tehetsgkutatst megoldani. A vizsga utn a tehetsgrangsort a kzponti intzbizottsg llaptotta meg, beterjesztve azt a VKM/2. gyosztlynak. Ezt kveten kerlt sor a gimnziumok kijellsre, s a tanulk beosztsra. gy pl. a debreceni tankerletben hat helyen 68 ilyen tanul kezdhette meg tanulmnyait az 1942/43. tanvben.
A npi tehetsgek gimnziumi tanulst segtette el a VKM azzal is, hogy a 13. letvket mr betlttteket a II. osztlyba kellett felttelesen eljegyezni, s nekik decemberig a klnbzeti vizsgt az I. osztlyrl legalbb j eredmnnyel le kellett tenni. A kvetelmny rendkvl nagynak tnhet, m ne feledjk, hogy a cl a klnsen tehetsges tanulk kivlogatsa volt.
Kzben a VKM felhvsra a Ref.ormtus Egyetemes Konvent is fellltotta a tehetsgment alapot, melynek sszege a gimnziumi beiratkozskor, illetve a tanulmnyi eredmnytl fggen fizetett jrulkokbl tevdtt ssze.
A katolikus pspki kar is gy hatrozott 1942. mrcius 11-n tartott konferencijn, hogy a tehetsges falusi szegny tanulk iskolztatst segteni kell. Az erre rdemesek katolikus interntusokban s gimnziumokban val neveltetsk kltsgrl a Katolikus Iskolai Fhatsg gondoskodott. Olyanok plyzatt vrtk, akik vallsos nagycsaldban nttek fel, s szleik nem tudtk biztostani tovbbtanulsukat. A kivlasztsnl elnyt lveztek azok " akik csaldi hagyomnyaik alapjn, tovbbi gondolkodsi, s rtelmi megnyilatkozsaikkal remnyt nyjtanak arra, hogy egyhzuknak s haznknak h fiai lesznek." Ennek eredmnyeknt az 1942/43. tanvben 22, a teljes kiptst kveten venknt 130 ilyen gyermek kerlt volna katolikus kzpiskolkba.
Tbb problma is felvetdtt mr az indulskor. gy hamar nyilvnvalv vlt, hogy a tanulk ltal befizetett djak alig egy - kt vig tudjk majd fedezni a tehetsgments kltsgeit, s azon tl az llamnak kell arrl teljes mrtkben gondoskodni. Ezrt a VKM nem ltott mentsget a tehetsgment akci sorn gimnziumba kerlt tanul rossz tanulmnyi eredmnyre. gy nekik is fizetnik kellett tandjat, amennyiben jelesnl rosszabb volt tanulmnyi eredmnyk. Mivel azonban szleik szmukra nem tudtk biztostani a tandj sszegt, ez tanulmnyaik befejezst jelentette. Ez egyfajta lelki terhet okozott, mely a kivlogats eredmnyeknt tbbsgknl nem jrt teljestmnyk romlsval. Nem szabad elfelejtennk azonban, hogy ezen tanulk ingyenes elltsban rszesltek, gy velk szemben a kvetelmnyek is termszetesen magasabbak voltak.
A npi tehetsgek felkutatsa teht a hbors nehzsgek ellenre is megkezddtt, de teljes kibontakozst a hbor meghistotta. 1945-t kveten az iskolnkvli npmvelshez hasonlan a tehetsgments is mr az j gazdasgi, politikai s trsadalmi feltteleknek s kvetelmnyeknek megfelelen folyt tovbb s teljesedett ki.
Npiskola
A harmincas vek msodik felben ismt eltrbe kerlt a npiskola 8 osztlyoss alaktsnak gondolata a VKM rszrl. Ugyan 1934-ben elindultak a kzoktats egszt tfog reformfolyamatok, a kzoktats ltalnos helyzete tovbbra sem mutatott javulst. Megoldatlan maradt a tanulk beiskolzsnak s iskolba jrsnak szertelensge. A szegnysg s nyomor, s a sokfle szocilis baj fleg a tovbbkpz npiskolzs el grdtett thghatatlan akadlyokat. Mivel a tovbbkpzs tanulk heti egynegyed napra val felmenetelt sem tudtk biztostani a npiskolba, ez mg inkbb ktsges volt a tervezett nyolcosztlyos mindennapi npiskolt illeten. Az tmeneti megoldst az 1921: XXX. tc. kvetkezetes vgrehajtsban ltta a minisztrium. Ennek rdekben jtottk fel a vndortanti rendszert, s hoztak ltre jonnan tanyai interntust Komdiban. Ezzel kapcsolatban rdemes idzni Dr. Hertelendy Jen miniszteri tancsos 1938-as helyzetjelentsbl: " Srbl plt, ndfedeles, ttt - kopott tanyahz, padlja deszkbl hevenyszett, de van fldes s tglatalaj iskolaszoba is, melynek egy, jobb esetben kt kicsi ablakn szrdik be a vilgossg. Tbb iskolban bboskemence terpeszkedik. A szobk 200 - 220 cm magasakk. Btorzatuk kecskelb asztal deszkalapokkal, s a tant szmra kicsi asztal, szkkel, meg fekete tbla. Ezekbe a knyszerszlte iskolkba csak a tant lelemnyessge s j zlse varzsolt nmi csnt s kedvessget. Egy - egy ilyen iskolaszobban 15 - 30 gyermek tanul. Van olyan iskolaszoba, amely egyttal a tant laksa is, amennyiben gya az iskolban van elhelyezve, s csak fggny vlasztja el a gyermekek asztaltl, padjtl
A kzoktats helyzetnek alapvet javtsa rdekben Hman Blint 1937/38-ra nagyszabs ptsi programot jelentett be. A gazdasgi vlsgot kvet, a II. vilghbort megelz gazdasgi fellendls mr lehetsget nyjtott a fejlesztsre. A npiskola-ptsek primtust mutatja, hogy az 1937/38. kltsgvetsi vben a beruhzsokra jut kzel 6 milli pengbl tbb mint 3 milli erre a clra llt rendelkezsre, 1 500 tanterem felptst biztostva.
Az 1937. v a nyolcosztlyos npiskola kiptsnek jelents llomsa volt. Ekkor jelent meg a VKM 3304/1937.sz. rendelete, mellyel kiadtk a VII - VIII. osztly tmeneti tantervt s utastst. Ezen osztlyok elvgzse - a VKM 61 003/7933.sz. rendelete szerint - mentestett a tovbbkpz npiskola ltogatsa all. Az iskolbajrs idejnek egy vvel trtn megrvidtse a VII - VIII. osztlyok npszerstst voltak hivatva biztostani. Emellett a tantk kztt szleskr propagandt folytattak, pedaggiai szeminriumokon ismertetve meg velk a tantervet s utastst.
Az elemi npiskola fejlesztse a tantkpzs rendjben is vltoztatsokat kvetelt. Tbb vtizedes vita s vrakozs utn az 1938:XIV. tc. a korbbi 5 vfolyamos kpzk helybe a 4 vfolyamos kzpfok lceumot s az erre pl 2 ves tantkpz akadmit szndkozta fellltani. Ezzel tvlatokban megteremtdtek a npoktats fejlesztsnek szemlyi felttelei. Nagy gondot okozott, hogy ezzel a korbbi kpzk szmnak reduklsa is egytt jrt volna. gy a katolikus tantnkpzkbl 12-t terveztek megszntetni. Ezekre a leptsekre vgl is nem kerlt sor, mivel az akadmiai fokozat kiptse elmaradt.
Szintn 1938-ban szletett a gyakorlati kzpiskolkrl szl XIII. tc. is, melynek letbelptetsre azonban csak 1941-ben kerlt sor, tovbbtanulsi lehetsget nyjtva a 8 osztlyos npiskolt vgzetteknek. Ugyanakkor a VKM 63.000/1938.sz. rendelete, - melyet az orszggylsi kpviselk vlasztsrl szl 1938:XIX.tc. 25.-nak vgrehajtsa trgyban adtak ki - a vlasztsi jogosultsgot tovbbra is a hat eleminek megfelel vgzettsgben llaptotta meg.
Nagy hatst gyakorolt a tanktelezettsg felemelsnek irnyban a Felvidk fleg magyarok lakta terleteinek visszakerlse a mncheni egyezmnyt kveten 1939 novemberben. A volt Csehszlovkiban ugyanis az elemi iskola 8 osztlyos volt. Mivel a visszacsatols tanv kzben trtnt, kln irnyelvekben fogalmaztk meg a tennivalkat, mely az iskolai munka folytonossgra s zavartalansgra vonatkoztak. Mindezek ellenre 1939-ben a kultuszkltsgvets trgyalsn az 1938:XIV.tc. vgrehajtsnak szorgalmazsa mellett tovbbra is a nyolcosztlyos npiskola bevezetst krtk. A helyzet kplkenysgt mutatja, hogy nhny hnappal korbban Teleki Pl, akkori kultuszminiszter a nyolcosztlyos npiskolval szemben inkbb a polgri iskola fels npiskolv talaktsrl beszlt - Etvs szellemben. Ugyanakkor 1940-ben a Hman Blint vezette kultuszminisztrium elksztette a mindennapi tanktelezettsg felemelst elrendel trvnyjavaslatot, melyet elfogadsa utn 1940:XX.tc. nven iktattak be.
|