7es tétel
P.I. 2006.05.09. 15:14
Elképzelések a közoktatás fejlesztéséről
Az 1868:XXXVIII. tc. a kor színvonalának megfelelő elemi népoktatást hozott létre, azonban a kor gyors fejlődése hamar felszínre hozta azokat a problémákat, melyeket az általános tankötelezettség emelésével gondoltak megoldhatónak. Elsősorban a népiskolai tantervi anyag színvonalával, s annak gyakorlati meg nem valósításával kapcsolatban jelentkezett a legtöbb elégedetlenség. A 80-as évek végén már láthatóvá váltak azok a problémák, melyek megoldására részben kormányzati, részben tanítói szakmai, részben pedig ellenzéki politikai szinten születtek javaslatok, elképzelések.
A tanítói szakmai javaslatok és elképzelések sorában az 1890-es negyedik egyetemes tanítógyűlés határozati javaslatában fogadták el Sebestyén József gondolatát, mely a tankötelezettségnek 9 osztályra való kiterjesztésére vonatkozott. Ezzel együtt ajánlották az ismétlő, a felső nép- és polgári iskolák, valamint az algimnáziumok és alreáliskolák megszüntetését. Ez a 9 osztályos népiskola egy négyosztályos alsó és egy ötosztályos felső tagozatra oszlott volna, a városokban ipari és kereskedelmi, a falvakban pedig mezőgazdasági tartalommal. E felső tagozat szorgalmi idejének pedig a november és április közötti időt tartották a legalkalmasabbnak, mivel az őszi és tavaszi mezőgazdasági munkákban a családok nagy részének szüksége volt a nagyobb gyermekek segítségére.
Kármán Mór (1843-1915) is még a kilencvenes években ezt a gondolatot támogatta. Helytelennek tartotta, hogy a népiskolák csupán a gimnáziumok előkészítésére szolgáljanak. Ezért a 9 osztályt hároméves szakaszokra bontotta fel. Így a 7- 9 évesek környezetük életét s az emberi élet legalapvetőbb, legegyszerűbb viszonyait, a 10- 12 évesek a nemzet életét és a természeti jelenségeket tanulmányozták volna. A VII - IX. osztályokban pedig irodalommal, történelemmel, a gazdasági élettel és az ezeknek megfelelő képességek kifejlesztésével foglalkoztak volna. Mindezt - s az erre kiépítendő szakiskolai rendszert - csak Budapesten látta megvalósíthatónak. Neki is az volt a meglátása, hogy a városi polgárság sokkal többet várt a népiskolától, mint a puszta írni- olvasni tudást. Ugyanakkor a fellendülő szociáldemokrata mozgalom eszméivel szemben is védettséget remélt a műveltség magasabb szintre emelésétől. A századfordulót követően - felmérve, hogy még a hatosztályos népiskola sem vált valósággá, s eredeti hivatását nem tudván teljesíteni más iskolák előkészítő tanfolyamává degradálódott - elfordult a 9 osztályos népiskola eszméjétől.
Az 1896-ban összeült II. Országos és Egyetemes Tanügyi Kongresszus vezető gondolata a közműveltség szélesebb körűvé és magasabb színvonalúvá való tétele volt. Emellett a résztvevők többek között a népoktatási törvény végrehajtását és továbbfejlesztését, az ingyenes népoktatást, az állam nagyobb szerepvállalását követelték. Fontosnak tartották, hogy megszűnjék a társadalom közönye a népiskolaügy iránt. A kongresszuson belül ülésező V. Egyetemes Tanítógyűlésen felvetődött az egységes, 14 éves korig tartó 8 osztályos népiskola gondolata. Ez azonban a határozati javaslatok közé nem került.
A századfordulót követően a kiadandó tanterv körüli vitákban, 1905-ben a pedagógiai folyóiratokban újból felmerült a 8 osztályos népiskola, mint a népoktatás fejlesztésének egyik lehetséges iránya. Ezzel kapcsolatban bontakozott ki széleskörű vita a " Család és Iskola ", valamint a " Magyar Népoktatás " hasábjain 1908-ban és 1909-ben. Ennek eredményeként 1910-ben a budapesti néptanítók kísérletképpen Kármán Mór már fentebb érintett elképzelését javasolták megvalósítani.
A 8 osztályos népiskola ellenzőinek legfőbb érve az volt, hogy még a hatosztályos népiskolai tankötelezettséget sem tudta a kormányzat betartatni. Ehhez hiányoztak a szükséges gazdasági és társadalmi feltételek. Sem megfelelő számú iskola, sem megfelelő számú tanító nem állt rendelkezésre. Emellett a szülők nagy része nem tudta nélkülözni nagyobb gyermekeit a munkában, s sok helyen a cipő és ruházat hiánya tette lehetetlenné az iskolába járást.
Ezekkel szemben a támogatók, a műveltség és a gazdasági helyzet összefüggéseit kiemelve, rámutattak arra, hogy az ország fejlődésének motorja más államokéhoz hasonlóan a kultúra, a közműveltség. Ennek hatására nyílt meg 1914-ben Diósgyőrött, a gyárvárosban az első nyolcosztályos népiskola.
A szakmai polémiasorozatot azonban az I. világháború megszakította. Folytatása - már gyakorlati eredményeket is hozva - 1918 őszén volt.
A századfordulón jelentek meg a szociáldemokrata és a polgári radikális elképzelések. A Magyarországi Szociáldemokrata Párt (MSZDP ) már 1890-es programjában az iskolák államosítását, tandíjmentességét és a tanintézetek mindegyikébe való szabad bejutás lehetőségét követelte. Mindehhez szükségesnek látta az állam és egyház Nyugat- Európában már részben lezajlott szétválasztását, melynek küzdelmei Magyarországon éppen a kilencvenes évek második felétől kezdve zajlottak. Ezeken túl a kormányzatot a tankötelezettség szigorúbb betartatására, s arra szólították fel, hogy a törvény végrehajtásakor legalább olyan szigort alkalmazzon, mint amilyet a sorozásnál és az adózásnál. Utóbbi már csak azért is lehetetlen volt, hiszen a szegényebb szülők gyermekeiket 10- 14 éves korban nagyrészt cselédnek adták. Ez évente 30- 40 forintnyi keresetet jelentett, mely a családok létfenntartásához elengedhetetlen volt. Szívesen alkalmazták ezeket a gyermekeket, mivel jóval kevesebb bérért jóformán minden munkát el lehetett végeztetni velük. Ennek kivédésére az iskoláztatás 16 éves korig tartó kiterjesztését ajánlották a szociáldemokraták, s ez alatt alkalmazásuk törvénybe ütköző lett volna. E követelések a századfordulót követően is fennmaradtak, hiszen változás ezen a téren nemigen történt. Továbbra sem találták elegendőnek a népiskolák számát, mellyel maga a kormányzat sem volt elégedett. Ezt jelezte a népiskola építésekkel kapcsolatos kormányzati politika. Ugyanakkor mindenki előtt világos volt, hogy a gazdasági viszonyok javítása, a tömegek életszínvonalának emelése nélkül nem lehet átütő sikert elérni a tankötelezettség területén. Mivel ez csak hosszú folyamat eredménye lehetett, ezért a szociáldemokraták saját oktatási és felvilágosítási programot alakítottak ki, melynek célja a munkásosztály emancipálódásához nélkülözhetetlen műveltség fejlesztése volt.
Követelésük egyik alappillére 1903-as programjukban a felekezetektől független népiskola megteremtése volt, mely a Polgári Radikális Párt célkitűzései között is szerepelt. Változtatásokat sürgettek Kunfi Zsigmond (1879-1929) írásai is. Kimutatásai szerint az 1904/05. tanévben mintegy 1,3 millió tanköteles semmilyen oktatásban nem részesült. Ezeken túl, közel 1,5 millió viszont a tanév rövidsége miatt jóformán alig járt iskolába. Ugyanakkor rendkívül magas volt az évközi igazolatlanul hiányzók száma. Míg egy középiskolai tanuló esetén ez átlagosan 0,19, addig egy népiskolai tanulónál 15 óra volt. Éppen ezért nem tartotta megfelelő üteműnek az új népiskolák felállítását, s a hanyag tankötelesek szüleinek megbüntetését. Az 1904/05-ben kivetett 400 ezerből csak 58 ezer koronát sikerült a hatóságoknak behajtani. Viszont azzal sem értett egyet, hogy azokat a szülőket büntessék, akiknek szükségük volt gyermekeik keresetére a család megélhetéséért.
Zigány Zoltán( 1864-1921) már az egész iskolajog területén meglevő anarchiáról beszélt. Míg ugyanis az iskolaállításra mindenki jogot formált, addig fenntartását már kevésbé tudták biztosítani. Ezt mutatta a századfordulón iskola hiányában nem tanulók félmilliós tömege. Ezért ő is a tankötelezettségi törvény szigorú végrehajtását követelte, a működési feltételek maradéktalan biztosításával. Súlyos problémának tartotta, hogy az iskolafokok nem épültek egymásra, s azt, hogy a korai pályaválasztás nem esett egybe a tankötelezettségi kor határával. A népiskolák szellemiségét is elutasította, a tanterv modern elemeit pedig szerencsétlen válogatásnak nevezte, az önálló megfigyelések és ítéletek nagyobb számát hiányolva. Zigány a reformpedagógia munkaiskolai irányzatának programját ajánlotta, úgy vélve, hogy az iskolának osztályérdektől függetlenül a kultúrát kell szolgálnia. Ezért utasította el a felekezeti széthúzást az oktatás területén és kívánta az állam hathatós közreműködését. Ez volt az oka, hogy a baloldal más képviselőihez hasonlóan ő is támogatta a kormányzat államosító iskolapolitikáját, a tantervi és módszertani reformokat, az egész népoktatás világiasítását.
A tankötelezettséggel kapcsolatos problémákkal a kormányzat is tisztában volt. Ugyan az 1869-es 49%-kal szemben az 1899/1900. tanévben a tankötelesek 81,18%-a járt iskolába, azonban az iskolalátogatás az ország különböző területei között rendkívül egyenlőtlenül oszlott meg. Vas, Sopron és Moson vármegyékben ez 95% fölötti volt, de pl. Máramarosban 42%-ot tett ki. Ezen adatok ismeretét jelzi többek között Gróf Apponyi Albert kultuszminiszter (1846-1933) programbeszéde 1906-ban a költségvetés országgyűlési tárgyalásakor. Ő közel 340 ezer, nagyrészt iskola hiányában semmiféle oktatásban nem részesülő tankötelezettről szólt. Ennek felszámolására 4000 tanító és 4000 tanterem beállítását látta szükségesnek, mintegy 3 millió korona költséggel.
A kultuszkormányzat helyzetértékelése is rámutat a századforduló közoktatásügyének elfogadhatatlan állapotára, s a társadalomkritika indokoltságára. A közoktatásügy fejlesztése nagyobb összegeket igényelt. Ezen a téren azonban megoldhatatlan problémák tornyosultak. A felekezetek többsége egyre szélesedő oktatási feladatainak ellátásához nem rendelkezett elégséges anyagi erővel. Az állam ugyan nyújtott ehhez pénzügyi segítséget, ennek elfogadása azonban a felekezeti autonómia bizonyos feladását jelentette. Ezért ezt a segítséget csak a legszükségesebb esetben vették igénybe. Bonyolította a helyzetet a nemzetiségi, nyelvi elkülönülés is. Az állam fejlesztette volna a népoktatást, de feltételeit - magyar nyelv ismerete, magyar nyelven tudó tanító - a főleg nemzetiségieket tömörítő egyházak (görög katolikus és keleti) elutasították. Emiatt ezen népiskolák helyzete katasztrofális volt, ami megmutatkozott az alacsony kulturáltsági (írni-olvasni tudás) szintben. Ezt viszont a nemzetiségi és a határon túli nemzettársaik politikusai a magyar kultúrpolitika rovására írták, mely politika szándékosan sorvasztotta szerintük a nemzetiségiek oktatásügyét. Az kétségtelen, hogy a dualista kormányok nemzetállamban gondolkodtak, s a magyar nyelv, mint államnyelv ismeretét mindenkitől meg akarták követelni. Utóbbi törekvés a XIX-XX. század valamennyi polgári államát jellemezte és jellemzi, így képmutatás a magyar kultúrpolitika elítélése akkor, amikor más nemzeteknél az államnyelv tudása természetesnek tekinthető.
Néhány gondolatban szólni kell a századforduló népoktatásának és az ekkor kibontakozó reformpedagógiának a viszonyáról. Világszerte a XIX. század 90-es éveiben mutatkoztak először a reformpedagógia előjelei. A korszak pedagógusai elismerték, hogy a kedvvel és örömmel történő tanuláshoz annak biztosítása szükséges, hogy a tanuló jól érezze magát az iskolában. Ehhez a tanár - diák viszony személyesebbé válását tartották kialakítandónak. Ezzel szemben inkább a hideg szembenállás, s a tanulmányi és fegyelmi rendnek a tanító személyiségét elszürkítő hatása volt a jellemző. Az első, reformpedagógiai alapon szerveződött iskolának az 1889-ben, C. Reddie által alapítottat nevezhetjük. John Dewey (1859-1952) 1896-ban hozta létre a chicagói egyetemmel kapcsolatos kísérleti iskoláját. Maria Montessori 1907-ben nyitotta meg első "casa dei bambini"-jét. Ovide Decroly (1871-1932) szintén 1907-ben alapított intézetet, s rendszerét 1921-ben vezették be kísérletképpen a brüsszeli elemi iskolákban. De az Édouard Claparéde (1873-1940) által alapított Rousseau Intézet és kísérleti iskolája is csak 1921-ben kezdte meg működését.
Igaz, hogy Adolphe Ferriére (1879-1960) már 1899-ben létrehozta az Új Iskolák Nemzetközi Irodáját, de világszerte főleg az I. világháborút követően jelentek meg nagy számban valamely reformpedagógiai irányzatot követő iskolák. Ezen folyamatot támogatandóan 1921-ben alakult meg az Új Nevelés Nemzetközi Ligája.
Az elméletek gyakorlati megjelenését több tényező is akadályozta. Az új iskolákat, illetve iskolai kísérleteket a hivatalos közoktatásügy nem támogatta a századfordulón. Mivel szervezetüket a nagyobb szabadság jellemezte, ezért jobban tudták függetleníteni magukat az állami és felügyeleti hatóságoktól. Ez ellen hatott a közoktatásügyi rendszer kötöttsége. Ugyanakkor az új neveléstan csak 1898-ban, Alfred Binet (1857-1911) modern gyermeklélektanának megjelenésével kapott megfelelő alapozást.
A harmadik akadályozó tényező a magas osztálylétszámokban keresendő. A reformpedagógia szellemiségének hatásához a 60 - 70, vagy annál is magasabb osztálylétszámok nem voltak megfelelőek. Ilyen körülmények között szó sem lehetett a tanulók személyiségének megismeréséről és az egyénre szabott hatások biztosításáról.
Nem sokkal a nemzetközi indulást követően, 1906-ban már hazánkban is megalakult a Gyermektanulmányi Társaság Nagy László (1857-1931) kezdeményezésére. Munkája eredményeként a társadalom érdeklődését az iskola és a gyermek felé fordította. " A gyermek" c. folyóirat és a Gyermektanulmányi Múzeum is a reformpedagógia szellemiségének a terjesztését szolgálta. 1913-as kongresszusukon különösen a munkaiskola kérdésének szenteltek nagy teret. Szintén ebben az esztendőben kísérelték meg Montessori elgondolásait megvalósítani Budapesten a Ferencrendi Mária misszionárius nővérek óvodájában. Mindössze hat évvel az első, már jelzett Montessori intézet felállítását követően!
1915-ben jött létre Brüsszelben Nemesné Müller Márta(1883-1964) "Családi iskolája", mely 1915 őszétől működött Budapesten. Szintén ekkor indult a Magyar Gyermektanulmányi Társaság erkölcsi támogatásával Domokos Lászlóné (1888-1966) igazgatása alatt az " Új Iskola".
Magyarországon hivatalos dokumentumban először 1905-ben jelentkezett a reformpedagógia hatása. A tanterv mellé kiadott utasítások már a gyermek - és fejlődéslélektan akkor legmodernebb eredményeinek és a munkaiskolai törekvéseknek a figyelembevételét mutatják. Hatását csökkentette, hogy a népiskolák zömét fenntartó felekezetek külön tantervet és utasítást használtak. Természetesen a népiskolai utasítás reformpedagógiai szelleme csak hosszabb távon hathatott a gyakorlatban, de a fentiek alapján érzékelhető, hogy egyfajta szellemi útkeresés folyt hazánkban a századforduló időszakában. Ezt az I. világháború szakította meg, melyet követően már egy új gazdasági, társadalmi, politikai, szellemi helyzet által felvetett kérdésekre kellett a közoktatáspolitikának válaszolnia.
|