15-ös tétel
P.I. 2006.05.09. 15:22
Népfőiskola
A 30-as évek második felében a legszélesebb tömegek műveltségét biztosító intézmények irányába fordult a figyelem. Mind a hivatalos kultúrpolitika, mind a különböző társadalmi és vallásos szervezetek, mind a magyar irodalom kiemelkedő képviselői hozzájárultak ahhoz, hogy az anyagi lehetőségek bővülésekor több területen is megindulhasson a fejlesztő munka. Kardinális kérdésként vetődött fel az iskolán kívüli népnevelés, a népi tehetségek kiemelésének lehetősége, valamint a nyolcosztályos elemi népiskola megteremtése.
Az iskolán kívüli népművelés területén a skandináv országokban a múlt században létrejött népfőiskolai mozgalom Magyarországon már az 1890-es években megjelent ugyan, de teljes megvalósítására először 1914-ben került sor Bajaszentivánon. Ennek létrehozását a VKM támogatásával működő Országos Szabadoktatási Tanács segítette. Az I. világháborút követően a különböző ifjúsági mozgalmak lettek felkarolói. Ezek közé tartozott a Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos Testülete (KALOT), a Katolikus Lányok Általános Szövetsége (KALÁSZ), a protestáns Keresztyén Ifjúsági egyesület (KIE), a Református Diákmozgalom ( Soli Deo Gloria - Egyedül Istené a dicsőség), s a Magyar Evangéliumi Keresztyén Diákszövetség ( MEKDESZ).
A népfőiskolai mozgalom igazi virágkorának kezdete egybeesett a kultuszkormányzat népműveltséget emelendő és a népi tehetségek támogatását elősegítendő elképzeléseinek gyakorlatba való átültetésével.
1936. február 1-jén kezdődött Sárospatakon az a népfőiskolai tanfolyam, melynek nyomán néhány éven belül valóságos népfőiskolai láz bontakozott ki. Ennek egyfajta összehangolására és segítésére alakították meg 1941-ben a Népfőiskolai Tanácsot a KALOT, a KALÁSZ, a KIE és a KLE (Keresztyén Leányegyesület) 7 - 7 tagjával. Elnöke a protestáns Szabó Zoltán professzor, alelnöke pedig a jezsuita Kerkai Jenő lett. A népfőiskolát olyan intézménynek fogták fel, mely az iskolából kikerült ifjúság vallási, nemzeti és hivatásbeli nevelését biztosította legalább két és fél hónap terjedelemben. Ehhez speciális pedagógiai eljárás alkalmazását tartották szükségesnek. Ez a közösség kialakítását, a nevelő személyiségének és a közölt tartalomnak az együttes hatását, s az öntevékenységre való késztetést, a gyakorlatiasságot jelentette.
Az államtól való függetlenedési szándékot jelzi, hogy ugyan támogatást igényeltek tőle, de irányítását nem fogadták el. Éppen ezért - a soha el nem készült - népfőiskolai törvény megalkotását sürgették. A Tanács működésének ideje alatt egyfajta vallási és nemzeti egység megvalósulásának volt a mintaképe. Mindez egy olyan időszakban, amikor éppen ezzel ellentétes tendenciák erősödtek fel a háborús években.
Mivel a katolikus és az állami népfőiskolákról részletes kimutatást nem vezettek, ezért csak a protestánsok adatai maradtak fenn az 1936 - 1948 közötti időszakról. Utóbbi 57 helyen volt 3 786 fiú és 1 033 leány részvételével. Ez 126 fiú és 41 leánytanfolyamot jelentett.
A népfőiskolák nagyobb hányadát az egyházak szervezték. Nem szabad elfelejteni, hogy az egyházak jelentették a parasztság számára a legátfogóbb szervező - és nevelőerőt. Az állam azért tartotta szükségesnek ezt a formát, mivel az agrárnépesség jelentős hányada csak az elemi népiskola 4 osztályát végezte el, s ez gazdasági és politikai problémákat okozhatott. Az ún. szabadtanítást ezért az ország szociális biztonságához is nélkülözhetetlennek látták. Céljaként a nemzeti, valláserkölcsös világszemlélet kialakítását szabták meg. Ebből következett a szabadtanítás kettős iránya. Az egyik a gazdasági, a másik az általános közismeretei tárgyak közlése volt. Ezek egybekapcsolódásától várták a célzott társadalmi rétegek (kisgazdák és mezőgazdasági munkások) mobilizációjának felgyorsulását.
A népfőiskolák szellemi támogatásában kiemelkedő szerepet játszott a népi írók mozgalma és folyóiratuk a Kelet Népe is. Móricz Zsigmond 1940-ben már a népfőiskolák sikereiről írt. Ezek népszerűségét azzal magyarázta, hogy a kötelező mindennapi iskolába járás a gyermek 12 éves koráig tartva azon túl csak az életből szerzett tapasztalatok útján tanulhattak a középfokon tovább nem haladók. Móricz rövid távon a meglévő hiányok pótlására megfelelőnek találta a népfőiskolákat, de hosszabb távon az elemi népiskolák külön városi és falusi irányának kialakításában látta a megoldást. Boldizsár Iván, Móricz felvetésére a dán példa nyomán egy "Magyar Népfőiskolai Társaság" alapításának tervével válaszolt,mely mint láttuk 1941-ben Népfőiskolai Tanács néven létre is jött. Boldizsár szükségesnek látta a napi politikai célok kizárását, s a mozgalom politikamentességét. Ugyanakkor a politika érdeklődését jelzi, hogy gróf Teleki Pál miniszterelnök a faluszövetség 1940-es kongresszusán a következőket mondta: " A mi saját népfőiskola kísérletünk nem akar más iskola lenni: szállótanya azoknak, akik az életből jönnek, s meg akarják találni azt az utat. Hajlék, fedél, s tanultságban öregebbek jelenléte a tapasztalatlanoknak, akik most keresik a tudást."
Ezeket követően sok - sok terv, elképzelés támogatta a népfőiskolák ügyét, de megszólaltak az ellenzők is. Erdei Ferenc úgy látta, hogy a parasztságnak a társadalomban elfoglalt lényegesen eltérő helyzete miatt nem lehet az itthoniaktól azt várni, amit az északi államokban produkáltak. Féja Géza is a nép felemelkedését a paraszti életforma mindenirányú korszerűsítésétől várta, mely magában foglalta a népi kultúrpolitika mellett a földreform és a szövetkezetek követelését is. Ezen belül a Féja elképzelte népfőiskola tetőzte volna be a parasztság elitjének művelését, megfelelő vezetőréteget adva a falvaknak. Ezért a népfőiskola feladatát nem szakmai ismeretek adásában, hanem abban látta, hogy a parasztság nemzeti és emberi szerepét tudatosítsa, megismertetve velük a magyarság döntő fontosságú irodalmi és történeti eseményeit, a községi, a megyei és az állami élet politikai és gazdasági szervezetét, s az alaptörvényeket. Féja tehát a legfontosabbnak azt tartotta, hogy a paraszti elitet bevezessék a kor gazdasági, társadalmi, kulturális életébe és magasabb ismeretvilágába. Éppen ezért Erdeihez hasonlóan a magyar adottságokból való kiindulás mellett szólt. A magyar falvak felemeléséhez tartották nélkülözhetetlennek a népfőiskolai hálózat kiépítését.
1940-ben valóságos népfőiskolaláz tört ki hazánkban. A megvalósultak között ugyanúgy voltak 3 éves - évi három hónapos gazdasági szaktanfolyamok, kulturális tantárgyakkal és gazdasági szaktanítókkal -, mint néhány napig tartó - zömmel csak általános műveltséget adó tantárgyakkal rendelkező - intézmények. Ezen a téren bizonyos egység megteremtését látták jónak. Bartók János ezzel kapcsolatban a népfőiskolák vezetőinek és tanítóinak rendszeres tapasztalatcseréjének megszervezését, a vélemények, eredmények és problémák szabad áramlásának biztosítását emelte ki. Ennek volt egyfajta megvalósulása, hogy 1942. január 1-től a Kelet Népe minden számának elején a népfőiskolák aktuális problémáival, kérdéseivel foglalkozott.
A rendezést szolgálta Móricz Zsigmond országos agitációja mellett Németh László híres tervezete és Törökvész úti házának felajánlása is. Ez utóbbihoz csatlakozott többek között Illyés Gyula és Sárközi György (1899-1945) is, akik pénzadományokkal segítették a népfőiskolaügyet. Budapest épülettel járult hozzá a terv megvalósításához. Mivel a kultusztárca is helyeselte ezeket a törekvéseket, úgy látszott, hogy a szellem, az állam, a közületek, és a társadalom összefogásával a nagy cél minél tökéletesebben megvalósul. A háború azonban ezt nem tette lehetővé. 1945-től kezdve pedig más struktúrában gondolkozva a népfőiskolák korábbi formájára nem tartottak igényt.
Tehetségvédelem
A figyelem az iskolán kívüli nevelés mellett a tehetségvédelem területére is kiterjedt. A 30-as években, bár lassú ütemben, de tovább folytatódott az alsóbb néposztályok behatolása a felsőoktatásba. Ugyanakkor 1930 és 1936 között jelen volt az értelmiségi munkanélküliség, mely "csak" 10 % körül alakult, mivel akkor éreztette hatását az I. világháború okozta demográfiai mélypont. A meginduló gazdasági fellendülés, az emigrálás, más pályákon való elhelyezkedés, a munkahelyteremtő akciók 1936 - 37-re jelentősen mérsékelték a munkanélküliséget.
A társadalom szegényebb rétegeinek megjelenése a felsőoktatásban sokakat megrémített. Ez derül ki többek között az 1936-ban ülésező felsőoktatási kongresszus jó néhány résztvevőjének felszólalásából is. Domanovszki Sándor egyetemi tanár az álláshoz nem jutó diplomásokat a forradalmi ideológia terjesztőinek tartotta, mint szellemi proletárokat. Ennek megakadályozására Weis István szociológus, nyugalmazott államtitkár a munka melletti egyetemvégzés megtiltását javasolta. Ez egyértelműen a szegény hallgatók ellen irányult, akiknek otthoni támogatás híján saját munkájukkal kellett biztosítani tanulásuk költségeit. B.Kiss Albert szegedi egyetemi tanár pedig egyenesen az állam és a társadalom érdekeivel ellentétesnek nevezte, hogy az alacsonyabb rétegekből származók is diplomához juthassanak. Kornis Gyula elismerte, hogy a tehetségen és a szellemen túl a társadalmi és vagyoni helyzet is befolyásolja a felsőoktatásba való bekerülést. Az értelmiségi munkanélküliség egyik okaként Kornis a kispolgárság és a munkásosztály gyermekeinek egyetemeken, főiskolákon való nagyobb számú megjelenését nevezte meg. Ebben a legnagyobb problémát abban látta, hogy a magas kultúra demokratizálódásával párhuzamosan verseny alakult ki ezen a területen, mely a korábbi biztos megélhetést veszélyeztetve a rendszer iránti ellenszenvet növelte. Ennek megakadályozására a középiskolában bevezetendő szigorú szelekció mellett állt ki. Ezt támogatta Dr. Schütz Antal egyetemi tanár is, aki ezzel kapcsolatban a társadalom érzékenységére hívta fel a figyelmet. Dr.Huszti József egyetemi tanár a tehetség-kiválasztásnál az intellektuális rátermettség mellett a megkívánandó erkölcsi tulajdonságok mérését is szükségesnek látta. Ennek ideje és iránya körül szemben hosszas vita bontakozott ki.
A tehetségmentés nem csak szólam voltát bizonyította a "Horthy Miklós Ösztöndíjalap" léte és működése. Az ösztöndíj odaítélésénél egyenlő mértékű ráutaltság és érdemesség mellett előnyben részesítették az állami iskolák tanulóit, a hadiárvákat, a hadirokkantak, vitézek és tűzharcosok gyermekeit, valamint az olyan szülőkét, akik egyidőben háromnál több gyermek neveléséről gondoskodtak, s végül az őstermelők és kisiparos szülők kiváló képességű és kimagasló tehetségű gyermekeit.
1937-től kezdve a hagyományos értelmiségi munkanélküliség, s az elhelyezkedési nehézségek fokozatosan megszűntek. Az állami tisztviselők száma 1937 és 1943 között 47 300-ról 93 800-ra nőtt. A magyar kormány igyekezett minél több, addig is magyar szolgálatban volt, illetve magyar diplomát szerzett tisztviselőt, tanítót, tanárt elhelyezni a visszacsatolt területek állásigénylőinek rovására is. A mégis állás nélkül maradók helyzetét az ún. zsidótörvények oldották meg. 1938-ban a 20 %-on, 1939-ben pedig a 6 %-on felüli zsidó származású tisztviselők és alkalmazottak elbocsátását rendelték el. Ugyanakkor a szabadfoglalkozású zsidó értelmiség nagy hányadának is megtiltották hivatásuk gyakorlását.
Ezzel egyidőben vált hivatalos kormányprogrammá a népi tehetségek felkarolása: " A magyar értelmiségi rétegből kirekesztett zsidók és az eddig hamis szempontok szerint helytelenül kedvezményben részesített hanyag és tehetségtelen tanulók helyébe lépő életerős népi gyermekek tanulmányainak biztosítása által megmagyarosítjuk a társadalom folytonos megújulásának egészséges folyamatát. " Ugyanekkor a Márciusi Front az alsóbb néposztályok érdekében követelt progresszív tandíjrendszert és minőségi szelekciót a közép - és főiskolákon. 1939-ben az Egyesült Magyar Párt is a gyökeres tandíjreformtól várta, hogy a tényleges tehetség szabja meg az értelmiségivé válást. A Keresztény Nemzetiszocialista Párt a középosztály felfrissítését a parasztság soraiból várta. A Nemzeti Parasztpárt is népi gyökerű egyetemes magyar nemzetnevelést, új magyar kultúrközösséget akart a parasztság és munkásság teljes szellemi bekapcsolásával. A Szociáldemokrata Párt már az oktatás teljes szabadságát szorgalmazta.
Új vonásként jelentkezett, hogy míg a 30-as évek második feléig a népi származású diákok beolvasztására törekedtek - a középosztály asszimiláló erejére bízva azt -, addig 1938-tól, a Győrffy-kollégium megalakulásától kezdve ezek tömörülését, öntudatuk növekedését láthatjuk.
A tehetségek kiemelésének egyik sokat vitatott módját Zilahy Lajos vetette fel 1939-ben a Kelet Népe hasábjain, Kitűnőek Iskolája elnevezéssel. Szemei előtt amerikai példák (School of brillants; School for Leadership) lebegtek. Alapgondolata az volt, hogy a polgári életnek is megfelelően kiképzett vezérkarra van szüksége. Magyarországon a rendszeres, szisztematikus felkutatásukat, nyomon követésüket, irányításukat és szellemi, anyagi támogatásukat hiányolta. A Zilahy elképzelte iskola a szétszórt tehetségek összefogását szolgálta volna, megóvva őket a nyomortól. Az állami és társadalmi támogatással működő intézmény 40 főt fogadott volna magába. Szathmáry Lajos a Protestáns Szemlében ugyan nem kérdőjelezte meg egy új magyar vezetőréteg kiképzésének szükségességét, de annak módjával már vitázott Zilahyval. Tapasztalatait a hódmezővásárhelyi református gimnázium mellett 1938 ősze óta működött kísérleti intézményben, a Tehetséges Tanulók Otthonában szerezte. Ennek alapján vélte úgy,- hogy a Kitűnőek Iskolája - mely a felsőoktatási intézményekbe való bejutást és az ottani eredményes tanulást akarta biztosítani, a népi tömegek gyermekeit eleve kizárná, mivel ezek nagy része a középiskolába sem jutott be.
Féja Géza az elitképzéssel szemben a jövő kultúrpolitikájáról szólva a paraszti életforma gazdagításában látta a népi felemelkedés egyetlen útját, mint már érintettem a népfőiskolákkal kapcsolatban.
Szabó Dezső is elutasította a szerinte mesterséges elitképzést, mivel úgy látta, hogy vezető réteget csak az élet termelhet ki. Már a kiválogatás szempontjait sem tartotta megfelelőeknek, hiszen a tiszta jeles nem azonos a tehetségessel. A pedagógusok általi kiválasztás szubjektív elemeire is felhívta a figyelmet, de elzárkózott a tehetségversenyektől is. Különösen veszélyesnek tartotta, hogy a "lombikintézményben" tanuló kiválogatottakat a társadalom és a politika vezetőinek szánták, akikben elkülönítettségük folytán is egyfajta társadalomfelettiség tudata alakulhatott ki. Ennek folytán Szabó szerint nem a közösség, hanem kizárólag saját önös érdekeik szolgálatába fognak állni. Egyértelműen ellenezte az általa nem magyarnak tartott közép - és felsőosztály gyermekeinek tehetségként való kiemelését. Ezért ő is új közoktatáspolitikát követelt, mely a magyarság egészéből válogat. Ehhez ingyenes népoktatást, a közép - és felsőfokon a vagyoni helyzetnek megfelelő tandíjakat, s a magyar parasztság és a munkásság tehetséges gyermekeinek állami támogatását akarta elérni.
Ehhez hasonlóan Németh László egyenesen numerus clausust követelt a Kelet Népében a nép javára: "Mondja ki a törvény, hogy középfokú iskoláinkban a helyek 60 százalékát magyar paraszt - és munkásgyermekekkel kell betölteni. Ezeket a gyermekeket külön értelemvizsgáló bizottságok válogatják ki a népiskolák legjobb tanulóiból, s külön internátusokban látják el őket." Ettől a középosztály megmagyarosodását, a középosztály kisebb tehetségű gyermekeinek gyakorlati irányba való irányítását várta. Ugyanakkor elképzelése nem tartalmazott kizáró rendelkezéseket. Ezzel lényegében megerősítette a "Tanú"-ban 1934-ben megjelent gondolatait.
Szabóhoz és Némethez hasonlóan Karácsony Sándor sem tartotta az iskolai szelekciót és tehetségkutatást eredményesnek, mivel az nem a magyarság egyeteméből válogatott. Emellett megkérdőjelezte a válogatás objektivitását is, mivel az általa idegennek nevezett felső osztály kultúrájának szintjén történt. "Ocsudó magyarság" c. 1942-ben megjelent könyvében kora kultúrpolitikai törekvéseit egyenesen a távol - keleti területek pacifikálásához hasonlította. Úgy látta, hogy a vidéket az igazi kultúrával és civilizációval szemben alsóbbrendűnek tartó nézetből következett, hogy ide el kell vinni a kultúrát, s a legkiválóbbakat, legtehetségesebbeket rá kell venni annak átvételére. Karácsony szerint ez csak az egyes egyéneket és nem a nagyobb közösségeket segíti. Megoldást azonban nem tudott kínálni, sőt egyetértett azokkal, akik úgy vélték, hogy nem szabad megfosztani a falut tehetségeitől, s különösen nem lehet őket "kötéllel fogdosni".
A kormányzatot ért külső nyomás is szerepet játszott abban, hogy a VKM 1941. szeptember 9-én kiadta 57.436/1941.sz. rendeletét, melyben ösztöndíjalapot hozott létre a tehetséges falusi szegény tanulók gimnáziumi iskoláztatásának előmozdítására. Hozzájárult ehhez többek között a református egyház által támogatott tehetségmentő mozgalom sikeressége is. A szegénysorú, tehetséges magyar református gyermekek iskolai nevelése a református egyház évszázados hagyományaihoz tartozott. Ennek adott új keretet Sárospatak az 1935/36. tanévtől. A sárospatakihoz olyan református gimnáziumok csatlakoztak, mint a miskolci és a hódmezővásárhelyi. Dr.Harsányi István ref. gimnáziumi tanár - a ref. tehetségmentés sárospataki szervezője - 1941. december 4-én elhangzott előadásában mutatott rá, hogy a VKM éppen a ref. egyetemes konvent által kidolgoztatott javaslatok hatására hagyta sértetlenül az 1930:VII.tc. 2.§. alapján szedett népiskolai járadékot, mely a tehetséggondozó alapnak jutva biztosította, hogy a tehetségkutatás az államkincstár terhelése nélkül indulhasson el.
A Horthy Miklós ösztöndíj és a kiépítés alatt levő diákotthoni hálózat ugyan segítette a tehetségmentést, de világossá vált, hogy a falusi és tanyasi szegényeknek teljesen ingyenes ellátást és oktatást kell biztosítani. Önmagukban ezek pozitív elképzelések és intézkedések voltak ugyan, de a hozzájuk kapcsolódó politikai gondolatokat jól jellemzik Hóman Bálint szavai: " Célunk a magyar faj védelme és megerősítése, értékmentés és erőgyarapítás által."
A falusi tehetségmentés intézményéről 1941-ben számolt be Szombatfalvy György a "Nép és Családvédelem" c. lapban. Az alapvető problémát helyesen az elmaradott gazdasági és társadalmi viszonyokban, s az avítt eszményekben látta. Lényeges változást jelentett a tehetségmentés szempontjából a Horthy Miklós Ösztöndíjalap szerepének megváltoztatása. Ez korábban csak a gimnázium felső osztályainak, a gazdasági középiskola tanulóinak, valamint az egyetemi - főiskolai hallgatóknak állt a rendelkezésére. Ebből viszont a lakosság döntő hányada kiesett. Ez hosszú távon, a viszonylag szűk "merítési" lehetőség miatt színvonalsüllyedéshez vezethetett. Hiszen a képességek sem vagyoni helyzethez, sem a társadalmi hovatartozástól, sem a gimnázium közelségétől nem függtek. A baj orvoslására a hómani kultúrpolitika korábban a gimnázium humanisztikus jellegének erősítését, a gyakorlati középiskolák rendszerének kialakítását és a progresszív tandíjak bevezetését szánta. Ezek azonban csak hosszútávon hatottak. Az emelkedő tandíjak pedig nem riasztották vissza a vagyonosokat.
A 30-as évek végétől a zsidó lakosság politikai visszaszorítása és a revíziós politika sikerei a magyar értelmiség pótlására irányította a figyelmet. Ezt a célt szolgálták az ún. tehetségmentő gimnáziumok, melyeket kizárólag a vidéki gimnáziumok közül jelölték ki. Az ide kerülőknek tehetségvizsgálatokon kellett részt venniük. Ezeken nem a tanulók tudását, hanem szellemi képességeiket, értelmük erejét, ítélőképességüket, emlékezőképességüket és képzelőerejüket mérték. Emellett figyelembe vették a gyermekek tanítói által készített jellemrajzokat is. A keret nagyságát évi 600 tanulóban szabták meg, s a teljes kiépítésére 8 évet szántak. Ebből a 600-as keretből 90-et a reformátusoknak biztosítottak azzal a kikötéssel, hogy a ref. egyház az államihoz hasonló alapot hoz létre. Ez évi 100 ezer pengőt jelentett. Az állam részéről ez tanulónként 500 - 600 pengős támogatást vont maga után. Ez az előzetes számítások szerint a jelzett 8 év elteltével a középiskolai költségvetés 9 %-át igényelte volna az államtól.
Az első képességmegállapító versenyvizsgákat az Országos Magyar Falusi Tehetségmentés Központi intézőbizottsága 1942. május 28 - 29-én tartotta, mindenütt azonos anyaggal. A behívott tanulókat az iskola látta el, de a nagyon szegények útiköltségét az állam térítette. Ezt megelőzően az elsődleges felkutatást az állami tanügyi igazgatási szervek végezték, mert csak így lehetett az egyenletes és hiánytalan tehetségkutatást megoldani. A vizsga után a tehetségrangsort a központi intézőbizottság állapította meg, beterjesztve azt a VKM/2. ügyosztálynak. Ezt követően került sor a gimnáziumok kijelölésére, s a tanulók beosztására. Így pl. a debreceni tankerületben hat helyen 68 ilyen tanuló kezdhette meg tanulmányait az 1942/43. tanévben.
A népi tehetségek gimnáziumi tanulását segítette elő a VKM azzal is, hogy a 13. életévüket már betöltötteket a II. osztályba kellett feltételesen előjegyezni, s nekik decemberig a különbözeti vizsgát az I. osztályról legalább jó eredménnyel le kellett tenni. A követelmény rendkívül nagynak tűnhet, ám ne feledjük, hogy a cél a különösen tehetséges tanulók kiválogatása volt.
Közben a VKM felhívására a Ref.ormátus Egyetemes Konvent is felállította a tehetségmentő alapot, melynek összege a gimnáziumi beiratkozáskor, illetve a tanulmányi eredménytől függően fizetett járulékokból tevődött össze.
A katolikus püspöki kar is úgy határozott 1942. március 11-én tartott konferenciáján, hogy a tehetséges falusi szegény tanulók iskoláztatását segíteni kell. Az erre érdemesek katolikus internátusokban és gimnáziumokban való neveltetésük költségéről a Katolikus Iskolai Főhatóság gondoskodott. Olyanok pályázatát várták, akik vallásos nagycsaládban nőttek fel, s szüleik nem tudták biztosítani továbbtanulásukat. A kiválasztásnál előnyt élveztek azok " akik családi hagyományaik alapján, további gondolkodási, s értelmi megnyilatkozásaikkal reményt nyújtanak arra, hogy egyházuknak és hazánknak hű fiai lesznek." Ennek eredményeként az 1942/43. tanévben 22, a teljes kiépítést követően évenként 130 ilyen gyermek került volna katolikus középiskolákba.
Több probléma is felvetődött már az induláskor. Így hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a tanulók által befizetett díjak alig egy - két évig tudják majd fedezni a tehetségmentés költségeit, s azon túl az államnak kell arról teljes mértékben gondoskodni. Ezért a VKM nem látott mentséget a tehetségmentő akció során gimnáziumba került tanuló rossz tanulmányi eredményére. Így nekik is fizetniük kellett tandíjat, amennyiben jelesnél rosszabb volt tanulmányi eredményük. Mivel azonban szüleik számukra nem tudták biztosítani a tandíj összegét, ez tanulmányaik befejezését jelentette. Ez egyfajta lelki terhet okozott, mely a kiválogatás eredményeként többségüknél nem járt teljesítményük romlásával. Nem szabad elfelejtenünk azonban, hogy ezen tanulók ingyenes ellátásban részesültek, így velük szemben a követelmények is természetesen magasabbak voltak.
A népi tehetségek felkutatása tehát a háborús nehézségek ellenére is megkezdődött, de teljes kibontakozását a háború meghiúsította. 1945-öt követően az iskolánkívüli népműveléshez hasonlóan a tehetségmentés is már az új gazdasági, politikai és társadalmi feltételeknek és követelményeknek megfelelően folyt tovább és teljesedett ki.
Népiskola
A harmincas évek második felében ismét előtérbe került a népiskola 8 osztályossá alakításának gondolata a VKM részéről. Ugyan 1934-ben elindultak a közoktatás egészét átfogó reformfolyamatok, a közoktatás általános helyzete továbbra sem mutatott javulást. Megoldatlan maradt a tanulók beiskolázásának és iskolába járásának szertelensége. A szegénység és nyomor, s a sokféle szociális baj főleg a továbbképző népiskolázás elé gördített áthághatatlan akadályokat. Mivel a továbbképzős tanulók heti egynegyed napra való felmenetelét sem tudták biztosítani a népiskolába, ez még inkább kétséges volt a tervezett nyolcosztályos mindennapi népiskolát illetően. Az átmeneti megoldást az 1921: XXX. tc. következetes végrehajtásában látta a minisztérium. Ennek érdekében újították fel a vándortanítói rendszert, s hoztak létre újonnan tanyai internátust Komádiban. Ezzel kapcsolatban érdemes idézni Dr. Hertelendy Jenő miniszteri tanácsos 1938-as helyzetjelentéséből: " Sárból épült, nádfedeles, ütött - kopott tanyaház, padlója deszkából hevenyészett, de van földes és téglatalajú iskolaszoba is, melynek egy, jobb esetben két kicsi ablakán szűrődik be a világosság. Több iskolában búboskemence terpeszkedik. A szobák 200 - 220 cm magasakk. Bútorzatuk kecskelábú asztal deszkalapokkal, s a tanító számára kicsi asztal, székkel, meg fekete tábla. Ezekbe a kényszerszülte iskolákba csak a tanító leleményessége és jó ízlése varázsolt némi csínt és kedvességet. Egy - egy ilyen iskolaszobában 15 - 30 gyermek tanul. Van olyan iskolaszoba, amely egyúttal a tanító lakása is, amennyiben ágya az iskolában van elhelyezve, s csak függöny választja el a gyermekek asztalától, padjától
A közoktatás helyzetének alapvető javítása érdekében Hóman Bálint 1937/38-ra nagyszabású építési programot jelentett be. A gazdasági válságot követő, a II. világháborút megelőző gazdasági fellendülés már lehetőséget nyújtott a fejlesztésre. A népiskola-építések primátusát mutatja, hogy az 1937/38. költségvetési évben a beruházásokra jutó közel 6 millió pengőből több mint 3 millió erre a célra állt rendelkezésre, 1 500 tanterem felépítését biztosítva.
Az 1937. év a nyolcosztályos népiskola kiépítésének jelentős állomása volt. Ekkor jelent meg a VKM 3304/1937.sz. rendelete, mellyel kiadták a VII - VIII. osztály átmeneti tantervét és utasítását. Ezen osztályok elvégzése - a VKM 61 003/7933.sz. rendelete szerint - mentesített a továbbképző népiskola látogatása alól. Az iskolábajárás idejének egy évvel történő megrövidítése a VII - VIII. osztályok népszerűsítését voltak hivatva biztosítani. Emellett a tanítók között széleskörű propagandát folytattak, pedagógiai szemináriumokon ismertetve meg velük a tantervet és utasítást.
Az elemi népiskola fejlesztése a tanítóképzés rendjében is változtatásokat követelt. Több évtizedes vita és várakozás után az 1938:XIV. tc. a korábbi 5 évfolyamos képzők helyébe a 4 évfolyamos középfokú líceumot és az erre épülő 2 éves tanítóképző akadémiát szándékozta felállítani. Ezzel távlatokban megteremtődtek a népoktatás fejlesztésének személyi feltételei. Nagy gondot okozott, hogy ezzel a korábbi képzők számának redukálása is együtt járt volna. Így a katolikus tanítónőképzőkből 12-t terveztek megszüntetni. Ezekre a leépítésekre végül is nem került sor, mivel az akadémiai fokozat kiépítése elmaradt.
Szintén 1938-ban született a gyakorlati középiskolákról szóló XIII. tc. is, melynek életbeléptetésére azonban csak 1941-ben került sor, továbbtanulási lehetőséget nyújtva a 8 osztályos népiskolát végzetteknek. Ugyanakkor a VKM 63.000/1938.sz. rendelete, - melyet az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1938:XIX.tc. 25.§-ának végrehajtása tárgyában adtak ki - a választási jogosultságot továbbra is a hat eleminek megfelelő végzettségben állapította meg.
Nagy hatást gyakorolt a tankötelezettség felemelésének irányában a Felvidék főleg magyarok lakta területeinek visszakerülése a müncheni egyezményt követően 1939 novemberében. A volt Csehszlovákiában ugyanis az elemi iskola 8 osztályos volt. Mivel a visszacsatolás tanév közben történt, külön irányelvekben fogalmazták meg a tennivalókat, mely az iskolai munka folytonosságára és zavartalanságára vonatkoztak. Mindezek ellenére 1939-ben a kultuszköltségvetés tárgyalásán az 1938:XIV.tc. végrehajtásának szorgalmazása mellett továbbra is a nyolcosztályos népiskola bevezetését kérték. A helyzet képlékenységét mutatja, hogy néhány hónappal korábban Teleki Pál, akkori kultuszminiszter a nyolcosztályos népiskolával szemben inkább a polgári iskola felső népiskolává átalakításáról beszélt - Eötvös szellemében. Ugyanakkor 1940-ben a Hóman Bálint vezette kultuszminisztérium elkészítette a mindennapi tankötelezettség felemelését elrendelő törvényjavaslatot, melyet elfogadása után 1940:XX.tc. néven iktattak be.
|